Az elemzés szerint optimális és reális az MVM által kiadott energiastratégia, amely a fair piaci körülmények kialakítása mellett az állam közvetlen, piaci szereplőként történő szabályozó szerepére tesz javaslatot. A Századvég szerint a stratégia-alkotást nehezíti, hogy nincs például lakáspolitika, közlekedéspolitika, de nincsenek egyértelműen kijelölve a kormányzati fejlesztéspolitika irányai sem.
A Századvég elemzőinek véleménye szerint a kormányzat meglehetősen vontatottan készíti elő az árampiac átalakítására vonatkozó jogszabályokat. "A kormány világos prioritásainak hiányában egyelőre nem tudni, hogy az új szabályozás kialakításában a piaci érdekek által diktált parttalan liberalizáció és kritikátlan alkalmazkodás vagy a közösségi irányelvek teremtette mozgásteret kihasználva, a nemzeti érdekekre figyelemmel levő megfontolt piacnyitásra kerül sor" - áll az elemzésben. A villamosenergia ellátás biztonsága érdekében az erőmű-építési szándékokat - transzparens eszközökkel - a kiegyensúlyozott energiaszerkezet irányába kell terelni, és ez az állam feladat - írja az elemzés.
A Századvég szakértői egyetértenek a Paksi Atomerőmű üzemidejének meghosszabbításával, de felhívják a figyelmet arra, hogy az engedélyezési eljárás során a folyamat megzavarható. Az üzemidő meghosszabbítása nélkül 2.000 megawattal nőne az erőmű-építési igény, ami mintegy három milliárd köbméterrel gyarapítaná a földgázszükségletet. A privatizáció idején az erőművek és a Magyar Villamos Művek (MVM) által kötött hosszútávú áramvásárlási szerződéseket felül kell vizsgálni, de, a Századvég elemzői szerint, differenciáltan kell megközelíteni a kérdést. Csak azokat a szerződéseket kell felülvizsgálni - áll az elemzésben -, amelyek esetében az állami támogatás gyanúja felmerülhet. A szakértők hozzáteszik, hogy a jól teljesítő és hatékony erőművi kapacitásokra, mint amilyen a Paksi Atomerőmű és a Mátrai Erőmű, kötött szerződéseket változatlanul fenn kell tartani.
Az Európai Bizottság klímavédelmi programja 2020-ig növelné a megújuló energia arányát az energiahatékonyságot és a bioüzemanyagok arányát, ugyanakkor csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását. A magyar kormány megnyilvánulásai ezzel kapcsolatban ellentmondásosak - hívja fel a figyelmet a Századvég elemzése, utalva arra, hogy "...a szakminisztérium vélhetően túlságosan a környezetvédő lobbik befolyása alá került, miközben a kormányfő igyekezett a hazai érdekek védelmezőjeként fellépni".
A Századvég elemzése az energiaellátás biztonságát érintve kitér arra, hogy "...a kormányzat - hosszú távú stratégia híján - a rövid távon nagyobb haszonnal járó megoldásokat választja az energiadiplomácia területén". "Kettős játéknak lehetünk tanúi az energia-diverzifikáció kérdésében, hiszen úgy kell két ellenérdekelt gazdasági és politikai szereplő - az Európai Unió és Oroszország - között Magyarország érdekeit képviselni, hogy mindkét féllel szemben kötelezettségek és függőségek állnak fenn" - írják a Századvég elemzői. Felhívják a figyelmet arra, hogy az orosz féllel kötött esetleges kétoldalú energetikai megállapodások rövid- és középtávon hozzájárulhatnak az energiaellátás biztonságának növeléséhez, de gazdasági előnyei más területeken - többek között az atlanti és az európai uniós kapcsolatok megromlása miatt - érzékeny veszteséget jelenthetnek.
MTI - fidesz.hu