Nem olyan a négyes metró minta foci Eb, és uniós támogatása egyesélyes - mondta kérdésünkre Demszky Gábor. A főpolgármester a metróberuházás uniós finanszírozását beharangozó, a saját hivatala és több brüsszeli illetékes által megcáfolt nyilatkozata után tegnap tovább "finomított": "Múlt csütörtökön egy brüsszeli konferencián vettem részt, ahol az európai közlekedésfejlesztés úgynevezett zöld könyvének délelőtti tárgyalásakor nem volt téma a négyes metró, a beruházásról csak áttételesen esett szó. Délután több főtisztviselővel konzultáltam, és most sem mondhatok mást: az, hogy az EU nem támogatná a 4-es metró építését, ebben a formában még soha nem merült fel."
- Addig, amíg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) javaslatára a kormány nem dönt, és nem nyújtja be pályázatát az EU-hoz, nem nyilatkozom a négyes metró finanszírozásáról, és tárgyalni is kizárólag az NFÜ-vel fogok — fűzte hozzá hirtelen a főpolgármester. Szerinte a metróépítés fedezete ma is megvan, arról a metrótörvény rendelkezik az állam és a főváros 79:21 százalékos finanszírozása mellett, és ha a beruházás mégsem kapna uniós támogatást, a költségeket az adóbevételekből, a fővárosi és az állami költségvetésből fizetnék ki.
Ismeretes, Demszky Gábor múlt pénteken egy csatornaépítésről tartott sajtótájékoztatón közölte, hogy "az unió biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghosszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését". Demszky arról számolt be, hogy Brüsszelben találkozott Jacques Barrot-val, az unió közlekedési biztosával, akitől ígéretet kapott arra, hogy Budapest megkapja a szükséges forrásokat. Szavait szinte azonnal módosította a városháza sajtóirodája, illetve cáfolták a Népszabadságnak nyilatkozó brüsszeli illetékesek. Michele Cercone, Jacques Barrot közlekedési biztos szóvivője tegnap lapunknak elmondta: "Az Európai Bizottság soha nem kommentálja azt, ami a sajtóban megjelenik. Barrot biztos egyáltalában nem beszélt annak a lehetőségéről, hogy az Európai Unió finanszírozná a budapesti metró építését. Soha nem beszélt erről a kérdésről. A városi közlekedés a kohéziós politika keretébe tartozik, és a tagországok, valamint a térségek feladata, hogy a prioritásaikat belefoglalják azon programdokumentumaikba, amelyeket finanszírozás céljából terjesztenek az unió elé."
José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke leszögezte, hogy a városi közlekedés a kohéziós politikai eszközök része a 2007-20l3-as időszakra. Mindez Danuta Hübner, a regionális politikáért felelős biztos felügyelete alá tartozik. Constiantina Avraam, Danuta Hübner egész nap értekezleten lévő szóvivőjének helyettese kérdésünkre, hogy ők finanszírozzák-e a négyes metrót, azt válaszolta: "A mi álláspontunk az, hogy ameddig a tagországtól nem kapjuk meg a nemzeti kerettervet, addig a négyes metró tervét sem tudjuk megerősíteni. Amikor a tagország javasol egy projektet, annak számos fázison - így a környezetvédelem, a közlekedés, a regionális szektor, a belső piaci eljárás területén - kell keresztülmennie, amíg azt véglegesen jóváhagyhatják."
Magyar Nemzet
fidesz.hu