Az újság szerint kisebbfajta sokkot jelentett az a hét eleji hír, hogy a japán Toyota a világ legnagyobb autógyártójává vált az első negyedévben, 2,35 millió jármű forgalmazásával lekörözte a 75 év óta piacvezető amerikai General Motorst. A liberális újság szerint sok amerikai cég azért tudott világelső lenni az elmúlt évszázadban, mert az amerikai piac egyedülállóan hatalmas, gazdag és viszonylag homogén volt. A tömegtermelést önmagában is megalapozó belső piacról az amerikai vállalatoknak nem volt gondjuk kilépni a világpiaci versenybe.
Az amerikai még mindig a legnagyobb piac a világon, de ezt a pozícióját nyilvánvalóan nem tudja megtartani. Olyan "falánk" piacok törnek ugyanis előre, mint India és Kína, amelyek mindegyike több mint háromszor nagyobb népességgel rendelkezik, mint az Egyesült Államok. Az eddigieknél több gyártó lép a világpiacra, olyanok, amelyek letaszítják a trónról a régi vezető cégeket, ha azok rossz döntéseket hoznak.
A Times szerint ez nem ok az elkeseredésre, az amerikai vállalatoknak meg kell mutatniuk, hogy az új körülmények között versenyképesek tudnak maradni, meg tudják őrizni vezető pozícióikat. A lap szerint talán Németország példája a követendő; a németeké a világ harmadik legerősebb gazdasága, amely az elmúlt négy évben a világ vezető exportőre volt. Amerika számára a bezárkózás, a protekcionizmus nem lehet válasz; Németország a minőségre és az erős márkákra koncentrálva érte el sikereit, ráadásul olcsó munkaerő nélkül.
MTI - fidesz.hu