fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A régi átkelők már elöregedtek, az újak alig épülnek
2007. május 3., 10:35
A főváros közlekedési tanácsnoka valószínűsíti, hogy 2010-ig vagy még tovább is elhúzódhat a budapesti Margit híd felújítása. A hidak renoválását valamennyi szakember fontosnak tartja. Arról eltérően nyilatkoznak, hogy melyik szerkezet lehet veszélyesen elöregedett, és melyik szorul sürgősebb felújításra. A Magyar Hírlap írása.

"Ember tervez, Isten végez, majd meglátjuk, mi lesz a végkimenetele, én azt gondolom, hogy át fog nyúlni a következő ciklusba" - jelölte ki a Margit híd 2009-re tervezett felújításának új időpontját Dancs Gábor (SZDSZ), a főváros közlekedési tanácsnoka. Egy héttel ezelőtt a Fővám téri hídfőnél utalt a 2010-es csúszásra, amikor a Szabadság híd felújításáról tájékoztatta az újságírókat.

2005 júniusában Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes azt valószínűsítette, hogy 2007 végén látnak hozzá a rekonstrukcióhoz, amint Óbudánál elkészül az M0-s híd. Ezt mindenképpen meg kell várni, hogy ne bénuljon le Budapest teljes forgalma a másfél éves hosszú hídzár alatt.
A Margit híd sürgető felújítását Demszky Gábor már 2004 augusztusában szóvá tette, amikor beszakadt a pályatest. Ekkor Schulek János, a Főmterv vezérigazgatója a statikai tanulmányra hivatkozva baljós jövőképet festett: egy nehezebb jármű alatt bármikor beszakadhat a pálya, haladéktalanul alá kell dúcolni. A Főmterv vizsgálata megállapította, hogy több mint húsz pályakazettát azonnal ki kell cserélni, mert nagyon erős hámlások, átázások, lefagyások keletkeztek rajtuk. Horváth Adrián, a Főmterv híd- és szerkezettervező irodájának vezetője a Magyar Hírlapnak azt mondta, azóta újabb húsz kazettát erősítettek meg a fő tartóelemekhez kapcsolt acélívekkel.

2004-ben a főpolgármester is elismerte, hogy ez a dunai átkelő van a legkritikusabb állapotban, de nincs mit tenni, az M0-s hidat meg kell várni. Akkor még úgy tűnt, 2006-ra el is készül, az érvényben levő ígéret szerint viszont 2008 augusztusában adják át. Mindez azt jelenti, hogy négy évet, egy teljes választási ciklust csúszhat a Margit híd újabb felújítása, amelyet legutóbb 1978-ban végeztek el. 2006-ra csak abban tudott előrelépni a főváros, hogy ősszel kiválasztotta a felújítási terv elkészítőjét.

A Főmterv vezette Margit Híd Konzorciumnak 295 millió forintért december 10-ig kell elkészülnie az engedélyezési és ajánlati kiviteli tervekkel, addig kell beszereznie a szakhatósági engedélyeket is. Ebből a munkából derül majd ki, mennyibe kerül a felújítás, amelynek költségét Vajda Pál 2005-ben öt és fél milliárd forintra becsülte. Viszonyításképpen: a Szabadság híd másfél évig tartó felújítása ötmilliárd forintba kerül. A várható összegről a Főmterv irodavezetője nem kívánt nyilatkozni, nehogy helyzetbe hozza a kivitelezési tendereken induló cégeket. Ahhoz azonban, hogy ezeket kiírják, előbb a megbízó fővárosi önkormányzatnak el kell döntenie, melyik forgalmi tervet támogatja. A Főmterv azt javasolja, hogy az északi járdán legyen helye a kerékpáros közlekedésnek, ne a délin vagy mindkét oldalon. Ami a tartóelemek cseréjét illeti, vasbeton helyett az Erzsébet hídon is alkalmazott acélvázas megoldást tartják jobbnak, ami inkább képes ellenállni a csapadékos időjárásnak. A mérnök-matematikus nem nyilvánított véleményt a tanácsnok által felvetett új kezdési dátumról, ami szerinte biztos, a Főmterv időben elkészül a tervezéssel.

Dancs Gábor szerint ha a következő választási ciklusban lesz a Margit híd felújítása, az is azt bizonyítja: "A főváros nem politikai ciklusokban, hanem sokkal messzebbre látóan gondolkozik ezekről a kérdésekről" - érvelt a Szabadság híd lábánál.

Pintér Attila, Magyar Hírlap


fidesz.hu