fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Rétság önkormányzata kész a polgári engedetlenségre
2007. május 7., 10:33
Ha nem kezdeményez együttműködést a kormány a helyi önkormányzatokkal a kamionokat sújtó útdíj katasztrofális következményeiről, a települések polgári engedetlenségi mozgalmat hirdetnek - írja a Magyar Hírlap.

Rétság polgármestere, Mezőfi Zoltán szerint nem lehet olyan helyzetet teremteni, hogy miközben a kamionok megsarcolásából származó pénzt az állam kasszírozza be, a kialakult kaotikus állapotok miatt a helyi önkormányzatok és a polgármesterek vigyék el a balhét.

Nyolc kilométeres kocsisor

A rétságiak életét már régóta keseríti a felvidéki Ipolyság felől a 2-es főúton érkező óriási nemzetközi teherforgalom. Hat évvel ezelőtt, 2001 őszén egy lengyel kamion valósággal letarolta a rétsági buszmegállót; hat halálos áldozata volt a balesetnek. A polgármester az állítja, ahhoz képest most tízszer rosszabb a helyzet. Van olyan napszak, amikor a Rétságtól a határ felé nyolc kilométerre eső Borsosberényig áll a kamionsor, mert a határ után először a rétsági Mol-kútnál árusítanak matricát, ám a város széli domborzati viszonyok nem teszik lehetővé a kamionok megállását. A város első embere szerint létezik az a pénz, amellyel megteremthető volna a biztonságos megállási-várakozási lehetőség. Mivel a kormányzat jelentős összegeket szed be a nemzetközi és belföldi teherautó-forgalomból, az ő kötelessége volna állami költségen megteremteni a kamionok parkolásának feltételeit. Az is megoldás lenne, ha Ipolyságnál, még a szlovák oldalon, a határ előtt ötven méterre lévő Slovnaft-benzinkút is árulna autópálya-matricát.

Nincs modellezve a 12 tonnánál nehezebb teherautók útdíjfizetési kötelezettségét előíró döntés hatása, és így minden következmény a helyi önkormányzatokra hárul - mondja Mezőfi Zoltán. A 2-es főúthoz Rétság nem nyúlhat hozzá, nem tehetnek ki megállni tilos táblát sem. Az sem világos, ki felügyeleti ezt az utat. A város megkeresett minden fórumot, de hiába. A héten ezért közlekedési bejárást terveznek a térség önkormányzataival és a hatóságokkal, ám ha ezen sem születik előremutató megoldási javaslat, a rétsági képviselő-testület polgári engedetlenségi mozgalmat hirdet - erősítette meg a polgármester. Szerinte láthatóan létezik Magyarországon az útépítésnek a megszokottnál egyszerűbb módja is: csupán át kell címkézni a 2-es főutat M2-re, és innentől kezdve fizetős autópálya lesz belőle. Ebben az esetben ez történt, pedig sem műszaki leállósáv nincs, sem a kétszer kétsávos, korláttal elválasztott párhuzamos közlekedési feltételek nincsenek meg a jó öreg 2A-n.

Elkerülő hadművelet

A 2-es út és az annak Vác és Budapest közötti folytatásaként megépült "elkerülő" 2A út M2-essé minősítésének ügye már a 2006. áprilisi parlamenti választások kampányában terítékre került. Akkor a nógrádi parlamentiképviselő-jelölt, Lombos István óriásplakátokon ígérte meg az M2-est leendő választóinak. Lombos és a Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés akkori elnöke, Agócs István kiegyezhetett az unió észak-déli közlekedési folyosójának nyomvonaláról, mert a kormányzati tervekben is szerepelt a Vác-Parassapuszta-Ipolyság útvonal.

Hirtelen azonban lekerültek a napirendről az Esztergom-Párkány irányt tartalmazó kormányzati ígéretek. Úgy döntöttek az M2 nyomvonaláról, hogy sem Pozsonyt, sem Brüsszelt nem kérdezték meg. Márpedig Szlovákia jelezte, számára az útirány elfogadhatatlan. Csáky Pál (MKP) akkori szlovákiai miniszterelnök-helyettes kijelentette: "A programunkban egyértelműen az Esztergom-Párkány útvonal szerepel." Az MKP programjában is a párkányi útirányt jelölték ki leendő uniós összeköttetésre.

Varjú Frigyes, Magyar Hírlap


fidesz.hu