Míg az európai nagyvárosok közlekedésszervezői mindent elkövetnek, hogy az utasok a közösségi közlekedést válasszák — összehangolják a menetrendeket, egyetlen bérlet kell a különféle járművek használatához, fizikailag közel hozzák az elővárosi és a városi járművek megállóit az átszállás megkönnyítésére -‚ addig Budapesten éppen ellentétes folyamatok játszódnak le --jelentette ki Szálka Miklós közlekedési szakértő, aki több mint egy évtizeden át a Fidesz fővárosi frakciójának tagja volt. A szakember szerint példa erre a Keleti pályaudvaron az elővárosi vasúti végállomás és a most épülő metrómegálló közötti több száz méteres távolság, de a tarifa rendszer minapi átalakítása is.
A május elsejével életbe lépett új díjszabályzattal kapcsolatban tett észrevételt olvasónk, aki Gödöllőn lakik, naponta vonattal jár be Budapestre, illetve utazik haza. A vasúti díjszabályzat szerint a Gödöllő-Keleti pályaudvar távolság 36 kilométer. Ha kiszámítjuk a 40 kilométeres bérlet drágulásának mértékét - amely 18 ezer forint helyett 24 ezer lett -‚ a nem 17 százalékot kapunk, ami a kommunikációban megjelenik, hanem 33,33 százalékot - panaszolta lapunk olvasója.
Ráadásul az eddigi 30 és 40 kilométeres szakaszok közé május 1-jén tettek egy 35 kilométeres szakaszt is. Látható, hogy Gödöllő a 36 kilométeres távolsággal nem fér bele az új 35 kilométeres sávba. Olvasónk nem érti, milyen alapon fizet naponta plusz 4 km útiköltséget azért, amit nem használ. Úgy véli, MÁV minden ellenszolgáltatás nélkül havi háromezer forinttal károsítja meg.
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága válaszában hangsúlyozta, hogy a vasúti személyszállítás díjtételei átlagosan emelkedtek 17 százalékkal. A rövidebb távú utazások esetén korábban a vasúti és a Volán-tarifák között nagyobb volt az olló, mint a hosszabb távú utazások esetében, így az átlagosan 17 százalékos tarifaemelés az alacsonyabb díjövezetekben az átlagnál nagyobb, a magasabb díjövezetekben az átlagot alig meg haladó emelést eredményezett.
Újdonság, hogy az 50 kilométeres távolságnál rövidebb utazásra érvényes menetjegyek árának meghatározása öt kilométeres díjövezetek alapján történik. Az olvasónk által felvetett, Buda pest Keleti pályaudvar - Gödöllő viszonylat 36 kilométer, amely a 36 és 40 kilométer közötti díjövezetbe esik - fejtegette a MÁV.
Ugyanakkor a Budapest Keleti pályaudvar - Isaszeg viszonyban a távolság 21 kilométer. Itt eddig az utas 30 kilométeres díjövezethez tartozó jegyet vagy bér letet váltott, míg május elsejétől már csak 25 kilométeres díjövezet szerinti jegyet vagy a bérletet kell megvásárolnia, vagyis jobban jár - érvelt a vasúttársaság.
Jámbor Gyula, Magyar Nemzet