fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Tovább késik a Galileo
2007. május 10., 16:52
Kudarcba fulladtak a Galileo-konzorciummal folytatott tárgyalások - közölte csütörtökön az uniós közlekedési biztosa - , mivel a konzorcium az EU végső követeléseit nem teljesítette. Brüsszel május 10-ig adott időt a műholdas navigációs rendszert majdan üzemeltető társaságnak a koncessziós szerződés aláírására.

Az Európai Bizottság a következő szerdán javaslatot terjeszt elő a Galileo-projekt megmentése érdekében. A legvalószínűbb megoldásnak az tűnik, hogy a felépítés közpénzből, a működtetés magántőkével valósul meg.

A Galileo-program célja egy polgári hasznosítású, világméretű műholdas rádiónavigációs rendszer létrehozása, amely helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokat nyújt majd. Ezeket mindenekelőtt a közlekedés, a mezőgazdaság, a környezet- és katasztrófavédelem, valamint a határvédelem területén lehetne felhasználni.A Galileo kétméteres pontossággal biztosítaná a helymeghatározást, és ezzel jelentős mértékben felülmúlná az amerikai GPS rendszert.

A Galileónak 2012-ben már működnie kellene. A késlekedés már eddig is 338 millió euró többletköltséget okozott az EU-nak. Sokba fog kerülni az európai adófizetőknek a Galileo-projekt, még az eredeti tervnél is lényegesen többe - tudta meg a Financial Times Deutschland gazdasági napilap nemrégiben. Diplomáciai körökből származó értesülések szerint a nyolc résztvevő vállalat azért vonakodott a határidő betartásától, mivel nem akarják magukra vállalni a ki nem próbált technológiában rejlő kockázatokat. A négymilliárd eurós tervet tehát vagy fel kell adni, vagy az adófizetők pénzéből kell finanszírozni.

Jacques Barrot uniós közlekedési biztos szerint az eredetileg tervezetten túl további 1,2 milliárd euróra lesz szükség a harminc műhold pályára állításához. Ennek finanszírozására számos tervezetet terjesztett az EU-Bizottság elé, ezekben áttekinti a rendelkezésre álló lehetőségeket - a projekt teljes feladásától kezdve annak teljes mértékben "közüzemi" üzemeltetéséig. Barrot azt a megoldást részesítené előnyben, amelyben közpénzből finanszíroznák a rendszer infrastruktúrájának kiépítését.

Az üzemeltető konzorcium tagjai lennének egyebek között az EADS, a Thales, valamint a Deutsche Telekom vezetésével alakult csoport. A projektben részt vevő egyik vállalat illetékese úgy nyilatkozott, hogy a közös vállalatot megalakították ugyan, de nem áll szándékukban olyan szerződést aláírni, amely a kivitelezési költségek kétharmadának felvállalására kötelezné őket. "Ennek egyszerűen nincsenek meg a piaci feltételei" - jelentette ki. "Túl optimisták voltunk. A legtöbb célra tökéletesen megfelel a GPS pontossága".

MTI - fidesz.hu