Nehéz úgy üzemeltetni autóbuszjáratokat a közszolgáltatási feladat ellátásakor, hogy az utasok által fizetett menetjegyek még a járművek üzemanyag-kiadásait sem fedezik, de a megrendelő állam nem téríti meg a társaságok ilyen irányú költségeit. Ezért számítani lehet arra, hogy az üzemeltető ritkít vagy megszüntet járatokat, amely elsősorban az aprófalvas települések lakóit érinti kedvezőtlenül.
Torma Kálmán, a Kapos Volán vezérigazgatója lapunknak elmondta: az autóbuszok évente 1,1 millió kilométert tesznek meg a zsáktelepülésekre közlekedve, ahonnan nem vezet tovább út. Munkanapokon 1467 járatot indítanak, a jelenlegi gazdasági helyzetben azonban elképzelhető a forgalomkorlátozás, ez ötven járat leállítását is jelentheti. Az idén ugyanis nincs forrás a veszteségek finanszírozására. Közölte: az első negyedévben a várt másfél millió forint hiánnyal szemben 56 millió volt a veszteség: kétszázezer utassal szállítottak kevesebbet, 17 százalékkal csökkent a teljes árú menetjegy-értékesítés, és visszaesést tapasztaltak a diák- és a dolgozói bérletek eladásában is. Év végéig ilyen körülmények között több százmillió forintra emelkedhet a veszteség, a vagyon további leépítése csak átmeneti megoldás. A vezérigazgató szerint a Volán társaságoknak az jelentene megoldást, hogy valós költségeikre - vagy a menetjegyekből, vagy a megrendelői árkiegészítésből - legyen megfelelő fedezet.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. nullszaldós gazdálkodást írt elő a többségi állami tulajdonban lévő 23 Volán társaságnak, ám a járatritkításhoz vagy -megszüntetéshez a közlekedési tárca hozzájárulása szükséges. Ehhez módosítani kellene a közszolgáltatási szerződést. Korábban, így tavaly is a szaktárcánál meghatározott összegű keret állt rendelkezésre a veszteséges, de közszolgáltatás céljából közlekedtetett járatok költségeinek pótlására, ám az idén még nem jutottak ilyen lehetőséghez a társaságok.
Putsay Gábor, Magyar Hírlap
fidesz.hu