"A közeljövőben sok konfliktus várható a vasutasok és akormány között, a vasutasságot sújtó tervbe vett kormányzati intézkedések miatt" - hangoztatta Gaskó István.
A küldöttek további négy évre megválasztották a szakszervezet elnökének Gaskó Istvánt, érdekvédelmi alelnökének Bárány Balázst, míg gazdasági alelnökének Hangonyi Zoltánt.
Gaskó István elmondta: a megalakulásuk óta eltelt 18 év alatt a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviseletté fejlődött a VDSzSz MÁV, amelynek nevét a küldöttgyűlés VDSzSz Szolidaritásra változtatta. Ez azt fejezi ki, hogy a vasúti és más ágazati közszolgálati dolgozók is érezzék, hogy a VDSzSz velük van a munkahelyeik megtartásáért és életminőségük javításáért folytatott harcban, kiáll érdekeikért.
Kiemelte: elfogadhatatlannak tartják hogy a július elsején személyszállítási üzletágból megalakuló MÁV Start Zrt.-nek nincsenek meg a működéshez szükséges törvényes feltételei. "A VDSzSz Szolidaritás csak azzal a feltétellel tudja elfogadni az új társaság megalakulását, ha az nem jár együtt a mintegy 7.000 személyszállításban dolgozó leépítésével, és a cégalapítás megfelel a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak" - hangsúlyozta az elnök.
Hozzátette: tudomása szerint a MÁV Start Zrt. indulásához mintegy 17 milliárd forint hiányzik. Az alultőkésítettség pedig azzal a veszéllyel járhat, hogy költség racionalizáció címén több száz dolgozót elbocsáthatnak. "Ezért követeljük, hogy mielőtt elkezdi tevékenységét az új cég, az állam kösse meg azzal a közszolgáltatási szerződést, amiben vállalja, hogy az általa megrendelt szolgáltatásokat megtéríti, ugyanis a vasúttársaság elmúlt 16 évben keletkezett pénzügyi problémái mind ennek hiánya miatt következtek be" - mondta az elnök.
Gaskó István felhívta a figyelmet a MÁV Zrt. azon tervére, hogy a mintegy 10 ezer dolgozót foglalkoztató gépészeti üzletág tevékenységét is ki akarja a cégből szervezni, ami véleménye szerint újabb foglalkoztatási bizonytalansághoz, és a megmaradó munkavállalók életminőségének romlásához vezethet.
A VDSzSz elnöke a vasúti vonalbezárásokkal kapcsolatban lehetetlen állapotnak nevezte, hogy a vasútról a közútra terelt személyszállítás színvonala romlott, néhol, például a Bakonyban vannak olyan települések, ahonnan korábban vasúttal 40 perc alatt el lehetett jutni a városba, most pedig autóbusszal 90 perc alatt.
Gaskó István elmondta: indítványozzák, hogy a baleset elhárításban résztvevő vasúti dolgozókat vegyék ki a vizitdíj fizetési kötelezettség alól, mivel közfeladatot látnak el.
"A gazdasági és közlekedési miniszter súlyos mulasztásban van, mivel ígérete szerint a MÁV Cargonál már meg kellett volna alakulni az MRP szervezetnek, és a dolgozók a részvények 15 százalékát kedvezményesen megvásárolhatták volna, ám ez a mai napig nem történt meg" - emlékeztetett a szakszervezeti vezető.
Gaskó István azt is kifogásolta, hogy a MÁV szabotálja az ágazati párbeszéd bizottság munkáját. A szakszervezeti vezető szerint a munkaadó a felelős azért, hogy az ágazati kollektív szerződést még nem kötötték meg.
MTI - fidesz.hu