Enyhíthet a vásárlók, a szolgáltatásokat igénybe vevők kiszolgáltatottságán a fogyasztóvédelem erősítését célzó kormánydöntés.
Amint az az előterjesztésből is kiderül: a rendszerváltozást követően, történelmileg rendkívül rövid idő alatt változott meg a gazdaság, illetve a piac szerkezete. A termékek és az új típusú szolgáltatások megismerése a fogyasztók számára azonban sokszor jelentős nehézségekkel jár, s emiatt egyre kiszolgáltatottabbak.
Példák sora igazolja, hogy a vásárlók nagy része tehetetlen, amikor egy új termék meghibásodik, nem tudja, hogy ilyenkor hová forduljon, s ha mégis, nemritkán kiderül, hogy a minőségi kifogás alapjául szolgáló bizonylat vagy jótállási jegy átadását elmulasztotta a szolgáltató. Gyakori tapasztalat az is, hogy az áruházláncok erőszakos üzletpolitikai módszerekkel kényszerítik rá a vásárlókra a silány minőségű terméket. Amikor pedig kiderül, hogy a megvásárolt áru használhatatlan, széttárják a kezüket, s elhárítják a panaszt. Gyakran a megtévesztésig bonyolult szolgáltatási feltételekre hivatkozhatnak ilyenkor.
A most elfogadott kormányzati intézkedés szerint a következő tanévtől kötelező tananyag lesz az iskolákban a fogyasztóvédelem, s a hatékonyabb ellenőrzés érdekében több mint kétszeresére nő - a jelenlegi 218-ról 498-ra emelkedik - 2009-ig az ellenőrök száma. Komoly visszatartó erőt tulajdonítanak annak az új rendelkezésnek, amely szerint a fogyasztók megtévesztésében vétkes cég vagy vállalkozó nem pályázhat állami forrásokra. A vitás kérdések megoldásában a jelenleginél nagyobb szerepet szánnak a békéltető testületeknek.
Kun J. Erzsébet, Népszabadság
fidesz.hu