fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Gyorsul az EU mentőangyala
2007. május 14., 10:47
Svédországi víg özvegy görög nyugdíját, cseh önfoglalkoztató németországi munkavállalását, osztrák sajt francia importját intézte el gyorsan az EU problémamegoldó hálózata. Budapesten is lehet a Solvithoz fordulni. A Népszabadság írása.

Tíz hét hit, és hat: a felmerült problémák háromnegyedét oldotta meg tavaly a kitűzött határidőn belül a Solvit rendszere az Európai Bizottság minapi jelentése szerint; tavalyelőtt még 74, 2006-ban már csak 54 nap volt az átlagos átfutási idő. Összesen 467 ügy került elé, és négyötödük rendeződött végül kielégítően - a pereskedéssel járó időt és pénzt kímélve meg ezzel. A sikertörténetek éppen annyira változatosak, amenynyire különböző gondokba ütközhetnek az uniós állampolgárok és vállalkozások amiatt, hogy valamely tagállam nem tartja be az EU jogszabályait. Íme néhány példa:

Az angol "solve it" (oldd meg) kifejezés alapján elnevezett problémamegoldó hálózat négy hét alatt meggyőzte a német hatóságokat, hogy egy cseh építőipari önfoglalkoztató esetében nincs szükség munkavállalási engedélyre. (Az EU-jog szerint az egyéni vállalkozók szabad mozgását nem lehet akadályozni, ellentétben a munkavállalókéval.) Három hónap kellett viszont a Solvitnak ahhoz, hogy megdolgozza a francia importhatóságot egy osztrák sajttal kapcsolatban. Ez ugyanis keményítőt tartalmazott, és ráadásul "de montagne" elnevezéssel hirdette magát, amiről - mint kiderült - a franciák tévesen gondolták, hogy csak ők engedhetik meg maguknak.

Hetven nap alatt lett víg özvegy a svéd asszonyból, akinek az elhunyt görög férje utáni nyugdíját nem akarták folyósítani, mert nem hitelesíttette a házassági anyakönyvi kivonatát Athénban. Egy hét alatt jutott tagállamközi papírjaihoz egy előzőleg már elvált litván menyasszony - a német vőlegény volt így a legboldogabb.

Az esetek azt bizonyítják: akármennyire sok szó esik is az EU egységes belső piacáról és a közösségi jogról, még mindig sok az útvesztő. A panaszlevelek kétharmadát magánszemélyek nyújtották be, és leginkább társadalombiztosítási (23 százalék), adózási (16 százalék) problémáik támadtak, illetve a végzettségüket nem akarták elismerni (15 százalék) egy másik tagállamban. Felmerültek már a választójoggal, tartózkodási engedéllyel, közbeszerzési eljárással, jogosítvánnyal kapcsolatos nehézségek is.

A négy éve életre hívott, immár több mint 1500 ügyben megkeresett Solvit ingyenes szolgáltatás. Az Európai Bizottság megállapította: noha a sikerrel rendezett dossziék magas arányt képviselnek, a Solvit-központok felében nem dolgozik elég munkatárs, és kevéssé ismert a tevékenységük is.

Szőcs László, Népszabadság


fidesz.hu