A küldöttség tagja volt Varga Mihály, a parlament költségvetési bizottságának fideszes elnöke is, aki lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a tervezettnél hosszabb megbeszélésen elsősorban gazdasági kérdéseket érintettek. Nazarbajev hosszasan ecsetelte, hogy országa további jelentős fejlesztésekre készül, melyek során szívesen látnának magyar vállalkozókat is. Elhangzott, hogy Kazahsztán az elmúlt két évben 600 kilométer hosszú új vasútvonalat épített, és a feszített ütemű bővítést a következő években is folytatni szeretné. Évi 1500 kilométer út megépítését, illetve korszerűsítését is tervezik állami finanszírozásban, s ezekben a beruházásokban ugyancsak örömmel látnák magyar kivitelező vállalatok érdeklődését.
Az elmúlt években összességében húszmilliárd dollárnyi kazah tőkét fektettek be a világban, elsősorban Németországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban - tette hozzá a bizottsági elnök. Azt pedig különösen figyelemreméltónak nevezte, hogy a kazah elnök maga is sürgeti kazah vállalatok beruházásait Magyarországon. A kazah állam jelenleg 40 milliárd dolláros felhalmozott tőkével rendelkezik a gáz- és olajüzletekből, ami jól mutatja, hogy valóban komoly lehetőségek állnak az együttműködés előtt - emelte ki Varga. A megbeszélésen közös igényként elhangzott, hogy Budapest és Asztana között induljon közvetlen menetrend szerinti repülőjárat; ezt támogatja maga Nazarbajev elnök is, aki egyébként várhatóan októberben Magyarországra látogat.
A gázszállítások terén Kazahsztán megosztott gázszállítások kialakítására törekszik, mert azt tartja jövedelmezőbbnek. Egyelőre azonban a jelenlegi, Oroszországon keresztüli gázszállítás lehetőségeit kívánják hatékonyabban kihasználni. Mindez persze nem jelenti azt, hogy kizárólag ez az útirány lenne az egyetlen és irányadó - oszlatott félre egy félreértést a kazah elnök Varga szavai szerint. Mint elhangzott, Vlagyimir Putyin orosz elnökkel csupán abban állapodtak meg, hogy miután a jelenleg működő, Oroszországon át vezető csővezeték mindössze négymilliárd köbméter gáz szállítására alkalmas, rekonstrukció keretében mielőbb lehetővé kell tenni a 12 milliárd köbméteres gázszállítást. A bizottsági elnök rámutatott: vendéglátójuk ugyanakkor egyáltalán nem zárta ki annak lehetőségét, hogy később más nyomvonalon, esetleg a Kaukázus irányába is kiépüljön szállítási kapacitás. Mindamellett a kazahok pontosan tudják: minden ilyen lehetőség körültekintő politikai előkészítést és egyeztetést igényel, hogy ne vonják magukra Oroszország neheztelését - mutatott rá Varga Mihály.
Magyar Hírlap
fidesz.hu