fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Júliusban leállnak a vonatok?
2007. június 21., 07:56
Veszélybe kerülhet a vasúti személyszállítás Magyarországon: hét munkanap múlva lejár a MÁV személyszállítási engedélye, az új leányvállalat, a MÁV Start pedig még be sem adta a vasúti hatóság által kért hiánypótlással a működési engedélyre vonatkozó kérelmét. A vasúti hivatal elnöke szerint ha nem lesz érvényes engedélye, július 1-je után a MÁV nem szállíthat utast. A Magyar Nemzet írása.

Évek óta készül a MÁV Zrt. a személyszállítási üzletág leválasztására. A vezérigazgató, Heinczinger István már több alkalommal is bejelentette, hogy a száz százalékban MÁV-tulajdonú személyszállító vasúttársaság, a MÁV Start Zrt. július 1-jén megkezdi tevékenységét. Ám a vasúti hivatal a napokban mégis azért volt kénytelen hiánypótlásra visszaküldeni a cég működésiengedély-kérelmét, mert máig nem döntötték el, a MÁV-hoz vagy a MÁV Starthoz kerülnek-e a cég mozdonyai.
A vasúttársaság nyilvánvalóan kifutott az időből. Már csak hét munkanapja maradt arra, hogy beszerezze a működési engedélyt a vasúti hatóságtól. Ha ez nem sikerül, rendkívüli helyzet áll elő. Mivel a MÁV Zrt. személyszállítási engedélye június 30-án lejár, jelen állás szerint július 1-jén sem az anyacégnek, sem leányvállalatának nem lesz engedélye - vagyis nem szállíthat utast.

Hogy ilyen - ma még elméleti - helyzetben mi történne valójában, azt még a lapunknak nyilatkozó Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke sem tudta megmondani. A szakember felhívta a figyelmet, hogy a MÁV Zrt. pályavasúti üzeme - amely a vágányok fenntartását és üzemeltetését végzi - hónapok óta működési engedély nélkül tevékenykedik. Szerinte meglehet, hogy a "nagy" MÁV is megkísérli, hogy működési engedély nélkül dolgozzék addig, amíg nem kapja meg a hatósági áment. "De azt tudni kell - jegyezte meg Antal Dániel -, hogy ezt csak itthon teheti meg, az EU államaiban ragaszkodnak a hatósági engedélyhez." Ugyancsak problémát jelentenek a balesetek, ha a MÁV járművei nem rendelkeznek megfelelő felelősségbiztosítással. Így aztán a MÁV Start startja meglehetősen zűrösre sikerült. Ennek máris következményei lettek a cég menedzsmentjében. Bár a MÁV korábban nem hozta nyilvánosságra, ki vezeti majd a személyszállító leányvállalatot, az biztos, hogy az első számú vezető személye az utolsó pillanatban megváltozott. Az első ember Mosóczi László, a MÁV Zrt. eddigi üzletági általános vezérigazgató-helyettese lett július 1-jei hatállyal. A személyszállítást eddig irányító Devecz Miklós az Index híradása szerint kedden önként állt fel asztalától. A hivatalos közlemény kimondatlanul összekapcsolja a vezető kinevezését és a cég működési engedélye körüli huzavonát. A MÁV Start Zrt. - mint írják - várhatóan július 1-jén kezdi meg működését. Az anyacég személyszállítási engedélye június 30-án lejár. A Magyar Vasúti Hivatal pedig nemrég elutasította a MÁV Start működési engedély iránti kérelmét. A MÁV hamarosan beadja a Magyar Vasúti Hivatalhoz a MÁV Start Vasúti Személyszállító Zrt. átdolgozott vasúti működésiengedély-kérelmét - áll a közleményben, ám lapunk értesülései szerint ez tegnap lapzártáig nem valósult meg.
Ugyanakkor jó tudni, hogy a vasúti hatóságnak a törvényben biztosított elbírálási határidő 60 munkanap. Antal Dániel elnök kijelentette, hogy a hivatal a lehető leggyorsabban bírálja el a MÁV Start működésiengedély-kérelmét. Hogy ez mit jelent pontosan, azt csak sejteni lehet.

Jámbor Gyula, Magyar Nemzet


fidesz.hu

Kapcsolódó anyagok:
Cikk: Engedély nélkül is közlekedni fognak a vonatok?