fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
310 forint fölé megy a benzinár?
2007. június 22., 12:39
Akár a tavalyi csúcsokat is felülmúló, 310 forint körüli literenkénti benzinárak alakulhatnak ki idahaza a nyári autózási főszezonban. A gázolaj esetében viszont feltehetően marad az ennél jóval alacsonyabb, literenkénti 260-270 forintos árszint. A Népszava írása.

A következő hetekben akár a tavalyi csúcsokat is megdöntő, 310 forint körüli literenkénti benzinárakkal is találkozhatnak majd az autósok a hazai kutaknál - véli Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. A szakember elmondta: jelenleg az elmúlt évi árrekord közelében mozognak a hazai benzinárak. Ám a külpiaci ármozgásokat figyelve attól lehet tartani, hogy további számottevő árnövekedés történik ennél a hajtóanyagtípusnál. Így valószínűsíthető, hogy rövidesen megdől a tavalyi 300 forint körüli csúcs. A gázolaj esetében viszont nincs hasonló veszély, a dízel ára ugyanis feltehetőleg továbbra is marad a literenkénti 260-270 forint közeli szinten. (A kiskereskedelmi árak mindkét üzemenyag típus esetében kutanként akár 15-20 forinntal is eltérhetnek egymástól.)

A gazdaságkuató úgy látja: a benzinárak szárnyalása a kereslet-kínálat egyensúlyának a megingására vezethető vissza. Vagyis, miután mind Észak-Amerikában, mind Európában elkezdődött a nyári autózási főidény, megnövekedett a benzinfélék iránti igény. Az amerikai finomítói kapacitások viszont nem képesek kielégíteni az ottani igényket, ezért az Egyesült Államok európai lepárlókból egészíti ki a készleteit. Ez pedig az öreg kontinensen is csökkenti a kínálatot, ami itt is áremelkedéshez vezet.

Az ügyvezető szerint a benzin szükségeletek növekedése, illetve a finomítói kapacitások szűkössége miatt jólláthatóan elválik a benzin és a nyersolaj jegyzésára egymástól. Azaz, a bezin a nemzetközi piacokon jóval nagyobb mértékben drágul, mint azt a nyersanyagár emelkedés indokolná.

A szakértő a mostani árkorrekciók ellenére nem prognosztizál a tavalyinál magasabb éves átlagárat sem a kőolaj, sem a késztermékek - benzin, gázolaj - esetében. Így az olaj átlagára várhatóan ebben az évben is a tavalyi hordónkénti 66-68 dolláros árszint körül alakul. Míg a hajtóanyagárak itthon előreláthatólag - éves átlagot tekintve - maradnak a literenkénti 260-280 forint körüli magasságokban. Ehhez azonban a forint-dollár árfolyam stabilitásának a fennmaradása is szükséges - tette hozzá a gazdaságkutató. (A forint-dollár váltási aránya azért befolyásolja a hazai hajtóanyagárakat, mert az oljüzleteket világszerte, így országunkban is dollárban számolják el.)

Hegedűs Miklós emlékeztetett rá: ma már a fogyasztók kevésbé érzékenyek az árakra, mint korábban. Tavaly például országunkban hat százalékkal több benzin, és 16 százalékkal több gázolaj fogyott az előző esztendőhöz képest, miközben egyes időszakokban 300 forint feletti literenkénti üzemanyagárakkal is találkozni lehetett a kutaknál. Hasonló a helyzet idén is, mivel az év eddig eltelt részében a magas árak ellenére észrevehetően javultak mind a benzin, mind a dízel eladási mutatók.(Az eddig eltelt hónapokban a két terméktípusból együttesen átlagosan mintegy hat százalékkal több fogyott.)

A kutató arról is beszámolt, hogy manapság nem lehet az üzemanyagár emelkedéskor olyan tovagyűrűző hatásokról beszélni, mint korábban. Mivel mostanság már nem annyira nyersanyag, hanem inkább tudás alapú a társadalom. Így egy-egy hajtóanyagár korrekciónak egyre kisebb gazdasági hatása van. A negatív változások csak egyes tevékenységi körökben - például személy- és áruszállítás - jelentkeznek erőteljesebben. Az ilyen területeken működő vállalkozásoknál azonban az üzemanyag költség csak kis része a cég működési kiadásainak, s az éleződő piaci verseny miatt a szolgáltatók nem háríthatják át teljes egészében az árnövekedést a megrendelőikre.

Népszava


fidesz.hu