Leépítés helyett megfelelő menetrenddel, a jelenleginél korszerűbb járműparkkal, jó csatlakozásokkal és kulturált állomásokkal vonzóvá lehetne tenni a vasúti közlekedést a szárnyvonalakon is - hangzott el tegnap a parlamentben A vasúti szárnyvonalak jelene és jövője című konferencián. Az elfogadott memorandum szerint a szervezők arra kérik a kormányt, hogy készítse el a vasúti mellékvonalak koncepcióját az érintett önkormányzatok és civilszervezetek bevonásával, és alkosson jogszabályt a közcélú személyszállítási szolgáltatások minimális mértékéről és a finanszírozási feltételeiről.
A memorandummal szemben a közlekedési és a pénzügyi kormányzat a magyar gazdaság finanszírozási problémáinak megoldásaként a személyforgalom szüneteltetésének jelszavával az enyészetnek adja át a nemzeti vagyon egy részét, a vasúti mellékvonalakat tervszerűen felszámolja. A konferencia egyik fő gondolata az volt, hogy felhívják a döntéshozók figyelmét, fejlesztések esetén mennyien használnák a térségi mellékvonalakat. A meghívottként jelen lévő Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy bizonyos régiók helyzetét az 1968-as nagy vonalmegszüntetési hullám mind a mai napig kedvezőtlenül befolyásolja. Hangsúlyozta, a közlekedési helyzet javítása nem úgy vethető fel, hogy vagy vasút, vagy közút, a harmonikus fejlesztés az elsődleges.
Öcsi Béla, a Magyar Vasúti Hivatal szakértőjeként azt mondta, hogy vizsgálataik szerint a vasúti mellékvonalak térségi szinten, helyi irányítással működhetnének hatékonyabban, ehhez viszont tisztázni kellene az állammal a finanszírozási feltételeket. A vasúti hivatal álláspontját a nógrádi és a vésztői térségben elvégzett kísérleti üzemeltetésre alapozta. A vizsgálatok során kiderült, hogy a helyi üzemeltetés mellett az utas és a bevétel is több, a költségeket e területeken 1,3 milliárd forinttal lehetne csökkenteni. Tar Sándorné, a MÁV Zrt. főosztályvezetője illúziónak tartja az ilyen mértékű megtakarítást. Felhívta egyúttal a figyelmet a térségi közlekedési szövetségek kialakítására. Németországban a kilencvenes évek közepén kezdték fejleszteni a vasúti mellékvonalakat: az eredmény minden várakozást felülmúlt.
magyarhirlap.hu - fidesz.hu