A Magyar Hírlap úgy tudja, a 4-es metró szerelvényeit készítő Alstom hat hónapos késéssel nyújtotta be az illetékes hatósághoz a járművek engedélyeztetési terveit. A késlekedés egyik oka, hogy nem a tenderen elnyert műszaki tartalommal akarja legyártani a kocsikat. Információink szerint a BKV illetékeseinek több alkalommal kellett Lengyelországba utazniuk, hogy a vállalt paraméterek betartására hívják fel a cég figyelmét. Becker László metróbiztos jelentéséből kiderül, az eltérés jelentős: "A szállító feladata az olyan interface kiépítésének biztosítása, amely fogadni tudja az automatikus vonatvezérlési berendezéseket. A szállító úgy kívánja engedélyeztetni, bevizsgálni és a vevő által átvetetni a szerelvényeket, hogy az csak a kézi vezetésű szerelvényre vonatkozzon." Ez azt jelenti, hogy a 4-es metróra ígért automata vezérlésű szerelvények helyett, ember vezette szerelvények közlekednének. Becker megállapítja, az Alstom jelentős késéssel adta be az előzetes típusengedély tervezetét a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságára. A megállapodás szerint már februárban rendelkeznie kellett volna az engedéllyel, éppen ezért a második előlegszámla kifizetését a projektigazgatóság felfüggesztette.
Demszky Gábor főpolgármester Kelenföldön ünnepélyesen mutatta be az Etele térről fúrt alagútba illesztett betongyűrűket. Beszédében hangsúlyozta, hogy a márciusban aktualizált ütemtervnek megfelelően halad a metró építése. Ehhez képest Becker megjegyzi, hogy az Etele téri és a Szent Gellért téri műtárgyaknál a hatósági jóváhagyási eljárás kritikusan lelassult, az engedélyező hatóság kapacitásproblémákkal küzd, a késedelem a kivitelezés ütemét hátráltatja. A metróbiztos által jegyzett ütemtervtáblázat szerint jelenlegi állapotában kritikus úton jár a kelenföldi, a Fővám téri, a Kálvin téri, a Rákóczi téri, a Népszínház utcai és a Keleti pályaudvari rész építése. A kritikus út kifejezés azt jelenti, nincs további tartalékidő a kivitelezésre, bármilyen időtúllépés az átadást veszélyezteti.
Ezeken a helyeken az állomások építése a pajzs érkezését, míg az állomások befejezését az alagútépítés késlelteti. A kritikus úton már most túllépett az állomások belső építészeti munkáinak elvégzése, amelyekre nincs megkötött szerződés. A projektigazgatóság jelenleg azt vizsgálja, a rendelkezésre álló pénzből megépítik-e az ígért világszínvonalú állomásokat.
Gondot jelentenek az újabb nem várt kiadások, a közműkiváltások, a fúrópajzs mozgatása, valamint a Kálvin téri templom szerkezetének megerősítési költségei. Ezek kifizetését egyelőre senki nem szeretné vállalni.
Zsidai Péter, Magyar Hírlap
fidesz.hu