Lényegesen jobb szolgáltatást tudtak nyújtani azok a térségi vasutak, amelyek kísérleti jelleggel ugyan, de külön működtek a MÁV-tól. A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) megállapításai szerint a nógrádi és a vésztői térségekben működtetett öt térségi vasútvonalon nemcsak javult a színvonal, hanem csökkentek az üzemeltetési költségek is, emelkedtek a bevételek, az utasszám pedig a hivatal saját mérése alapján csaknem a duplája volt annak, mint amennyi a MÁV korábbi statisztikai adataiban szerepelt.
A felmérések szerint a vizsgálatba bevont öt mellékvonalon a túlzott központosítással jelentős többletköltségekkel tartható csak fenn a forgalom: az MVH megállapításai szerint ha ezek a vonalak térségi szinten, helyi irányítással működnének, a költségek negyven százalékkal alacsonyabbak lennének.
A múlt heti parlamenti szakmai napon, a vasúti mellékvonalakról tartott konferencián az MVH szakértője is azt hangsúlyozta, hogy igazán hatékonyan regionális szinten, helyi vezetéssel működhetnének a hazai mellékvonalak.
Értesüléseink szerint a hivatal megállapításaiban az is szerepel, hogy ilyen körülmények között egyik mellékvonal bezárása, illetve a forgalom szüneteltetése sem indokolt, hiszen az ismert adatok - legalábbis az öt szárnyvonal esetében - félreértelmezhetők. Arról ugyanis egyáltalán nem készült átfogó elemzés és hatástanulmány - vagy ha igen, a döntéshozók nem vették figyelembe -, hogy fejlesztésekkel milyen hatékonysággal lehetne üzemeltetni a mellékvonalakat.
A közlekedési kormányzat a társadalmi és szakmai ellenállás mellett regionális szinten továbbra is az autóbusz-közlekedést részesíti előnyben azzal az indokkal, hogy költségvetési okokból a párhuzamosságokat fel kell számolni. Márciusban 14 mellékvonalon szűnt meg a személyforgalom, és értesüléseink szerint a szaktárca, valamint a MÁV további 28 vonalon tervezi ugyanezt.
A kormánynak készített szakmai előterjesztésben az is szerepel, hogy a mellékvonalakra fordított minimális fenntartási költségek miatt a megszüntetés nyomán várható éves költségmegtakarítás nem túl jelentős.
A tanulmányban foglaltak szerint a mellékvonalak működtetése regionális szinten is megoldható, hiszen a közlekedési szolgáltató az utasigényeknek helyi szinten jobban meg tud felelni. A regionális szintű működtetés jó esélyt teremt arra is, hogy a menetrendek összehangolásával megszűnjenek az állam által finanszírozott párhuzamos járatok, és az egyes alágazatok egymást kiegészítve működjenek. A közlekedési szövetségek a jelenleginél hatékonyabban működhetnének, a vasút fejlesztésével pedig nem lenne szükség a vonalbezárásokra.
Putsay Gábor, Magyar Hírlap
fidesz.hu