fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Belakni az országot
2007. június 27., 11:02
A hetvenes évek elején kezdődött a madzagvasutakkal, amelyeket hivatalosan keskeny nyomközű vasútnak hívtak. Mezők, szántóföldek, erdőcskék között döcögött, összekötötte a majorokat, tanyákat, falvakat; utasokat szállított és különös, aprócska tehervagonjaiban árut. Az utastérbe állított kokszkályhát télen maguk az utasok rakták. Magyar Hírlap álláspont.

Egy darabka autonómia volt, az önállóság kevéske maradéka. Azokban az időkben ellenben mindkettőt inkább visszafejleszteni akarták, úgyhogy a madzagvasutakra hamar kimondták az ítéletet: gazdaságtalan. És ami "gazdaságtalan", annak a vaszabáló materializmus szemében nincs joga a létezésre.

Az Alföldet hajszálerekként behálózó madzagvasutakat megszüntették, és buszok kezdtek helyettük járni. A tanyákhoz és majorokhoz, amelyek létéhez a kisvonatok is nagyban hozzájárultak, persze a buszok már nem mentek be. Így a tanyák közlekedés híján elnéptelenedtek. Az elnéptelenedésnek gazdasági vakfoltok lettek a következményei, a szegényedő vidékeken újabb fölösleges emberadag keletkezett. Valami hivatalban egy olyan hivatalnok döntött ezeknek az embereknek a sorsáról, aki sose látta őket. És látatlanban úgy határozott, hogy azokat az embereket nem érdemes a csóró falvaik közt ide-oda hurcolászni, mert az nem gazdaságos. Maradjanak veszteg! De ez nem most volt. Még nem az idei vasútiszárnyvonal-megszüntetésről beszélünk, hanem azokról a vasutakról, amelyeket 1994 után, a Horn-kormány idején ítéltek halálra, ugyancsak gazdaságossági okokra hivatkozva.

Szeretnek utazgatni a kormány tagjai. Megnézhetnék egyszer Finnország, Svédország, Norvégia távoli tájait, ahol a lakók szinte abból megélnek, fizetést kapnak érte, hogy hajlandók abban a kietlenségben élni, hogy emberi művelés alatt tartják, hogy belakják azokat a helyeket.

Egy-egy kistérség életben tartását gazdaságtalannak tekinteni - nagyon rövid távú gondolkodásra mutat. A kistérségek vérkeringését, vonatközlekedését életben tartani hosszú távon akkor is gazdaságos, ha az eladott jegyek ára egyébként nem hozza be a vonat működtetésének költségeit.

De hogyne volna gazdaságos akkor, ha még haszon is van rajta! Az őszödi masiniszta és fűtői hazugságaikkal a semmibe irányítják az ország vonatát. A Magyar Vasúti Hivatal rövid távon is gazdaságosan tud működtetni olyan szárnyvonalakat, amilyeneket a kormány az azonnali haszon elmaradása miatt megszüntetett. Az MVH szerint az idei vonatleállítások közül egyik sem volt indokolható - a rövid távú - gazdasági érvekkel. Ha a vízfejű központot leválasztják ezekről szárnyvasutakról, nyereséget hoznak, lakóhelyeket tartanak meg a jövőnek.

És embereket.

Magyar Hírlap


fidesz.hu