Egy darabka autonómia volt, az önállóság kevéske maradéka. Azokban az időkben ellenben mindkettőt inkább visszafejleszteni akarták, úgyhogy a madzagvasutakra hamar kimondták az ítéletet: gazdaságtalan. És ami "gazdaságtalan", annak a vaszabáló materializmus szemében nincs joga a létezésre.
Az Alföldet hajszálerekként behálózó madzagvasutakat megszüntették, és buszok kezdtek helyettük járni. A tanyákhoz és majorokhoz, amelyek létéhez a kisvonatok is nagyban hozzájárultak, persze a buszok már nem mentek be. Így a tanyák közlekedés híján elnéptelenedtek. Az elnéptelenedésnek gazdasági vakfoltok lettek a következményei, a szegényedő vidékeken újabb fölösleges emberadag keletkezett. Valami hivatalban egy olyan hivatalnok döntött ezeknek az embereknek a sorsáról, aki sose látta őket. És látatlanban úgy határozott, hogy azokat az embereket nem érdemes a csóró falvaik közt ide-oda hurcolászni, mert az nem gazdaságos. Maradjanak veszteg! De ez nem most volt. Még nem az idei vasútiszárnyvonal-megszüntetésről beszélünk, hanem azokról a vasutakról, amelyeket 1994 után, a Horn-kormány idején ítéltek halálra, ugyancsak gazdaságossági okokra hivatkozva.
Szeretnek utazgatni a kormány tagjai. Megnézhetnék egyszer Finnország, Svédország, Norvégia távoli tájait, ahol a lakók szinte abból megélnek, fizetést kapnak érte, hogy hajlandók abban a kietlenségben élni, hogy emberi művelés alatt tartják, hogy belakják azokat a helyeket.
Egy-egy kistérség életben tartását gazdaságtalannak tekinteni - nagyon rövid távú gondolkodásra mutat. A kistérségek vérkeringését, vonatközlekedését életben tartani hosszú távon akkor is gazdaságos, ha az eladott jegyek ára egyébként nem hozza be a vonat működtetésének költségeit.
De hogyne volna gazdaságos akkor, ha még haszon is van rajta! Az őszödi masiniszta és fűtői hazugságaikkal a semmibe irányítják az ország vonatát. A Magyar Vasúti Hivatal rövid távon is gazdaságosan tud működtetni olyan szárnyvonalakat, amilyeneket a kormány az azonnali haszon elmaradása miatt megszüntetett. Az MVH szerint az idei vonatleállítások közül egyik sem volt indokolható - a rövid távú - gazdasági érvekkel. Ha a vízfejű központot leválasztják ezekről szárnyvasutakról, nyereséget hoznak, lakóhelyeket tartanak meg a jövőnek.
És embereket.
Magyar Hírlap
fidesz.hu