A szinte tiszta bioetanoltartalmú üzemanyagot tavasszal kezdte volna meg forgalmazni Budapesten egy cég kooperálva a környezetbarát autókat is gyártó Saab magyarországi érdekeltségével.
A 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó E85-ös "alternatív motorhajtóanyag" forgalmazása több előzetes bejelentés után a fővárosban végül mégsem kezdődött meg. Pedig a jogszabályok január elsejétől már lehetővé teszik ennek az üzemanyagnak a gazdaságos forgalmazását azzal, hogy a bioetanol hányadot már nem terheli jövedéki adó.
Gál Péter, a svéd autómárka regionális vezérképviseletet ellátó GM Southeast Europe PR-menedzsere az MTI-nek korábban elmondta, hogy az E85-ös üzemanyagot várhatóan literenként 175-180 forintért lehet majd tankolni.
A bioszeszből a speciális autókon kívül "saját rizikóra" a hagyományos kocsikba is lehet tankolni, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül.
A keményítő- és cukortartalmú növényi termékekből előállított bioetanol a benzinhez képest 20-30 százalékkal kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autókkal" gyakrabban kell tankolni, mint a hagyományosokkal. Megnő ugyanakkor a környezetbarát autók teljesítménye: például a benzinnel 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik.
A Magyarországon forgalmazott benzin 4,4 százalékos arányban tartalmaz bioetanolt, azt a Mol oktánszám-javító adalékanyag formájában keveri az üzemanyaghoz.
Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára 50-re bővült. Svédországban 628 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2008-ra 800-ra bővül. Franciaországban az elmúlt hetekben jelentek meg az első E85 kutak, amelyek száma a kormány tervei szerint az év végére 500-ra emelkedik.
MTI- fidesz.hu