Az orosz haditengerészet tengeralattjárója tízfős legénységgel a fedélzetén 2003. augusztus 29-én éjjel süllyedt el a Kildin-szigettől 3 mérföldre. A szolgálatból 1989-ben kivont tengeralattjárót négy pontonhoz erősítve vontatták egy hajójavító üzembe, és valószínűleg a viharos időjárás miatt leszakadt az úszóművekről és a mélybe süllyedt. A legénységnek csak egy tagját tudták élve kimenteni, a többiek meghaltak.
Az északi-flotta hétfőn kiadott közleménye szerint a mérések előzetes eredményei azt mutatják, hogy a több mint 200 méteres mélységben nyugvó K-159 térségében a sugárszint nem haladja meg a természetes értéket, így nem jelent veszély környezetére. Az arktiszi katonai környezetvédelmi együttműködés (AMEC) nevű program keretében végrehajtott vizsgálat során távirányítású víz alatti berendezésekkel és műszerekkel ellenőrizték a radioaktivitás szintjét, valamint videofelvételeket készítettek a tengeralattjáróról.
A felmérés októberre várható végleges eredményeit felhasználják a radioökológiai helyzet prognosztizálásában, a tengeri környezetre és a térség lakosságára gyakorolt sugárhatás értékelésében, valamint ezek alapján dolgozzák ki a tengeralattjáró biztonságos kiemelését megalapozó technikai előírásokat.
Vlagyimir Viszockij, az észak-flotta parancsnoka korábban jelezte, hogy a munkálatok első szakaszában értékelik a tengeralattjáró állapotát, a másodikban pedig a kiemelés lehetőségeit vizsgálják meg. A tengernagy álláspontja szerint jobb és helyesebb választás a felszínre hozni a partok közelében elsüllyedt tengeralattjárót. "Ha a kiemelésre a legkisebb lehetőség is meglesz, kiemeljük" - mondta. Szakértők becslése szerint a tengeralattjáró kiemelésének költségei 5 milliárd rubelre (1 euró/34,9 rubel) rúghatnak.
MTI - fidesz.hu