Az ombudsmani vizsgálat arra keresi a választ, hogy miért van jelentős eltérés a hasonló átlag-hőmérsékletű hónapok kiszámlázott hőmennyiségei között. Gyimesi Ferencné, a Lakástulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületének elnöke a panaszosok észrevételeire, valamint egy mérnök tanulmányára hivatkozva közölte: elképzelhető, hogy hiba van a mérőórák működésében, és nem tartja elképzelhetetlennek, hogy azokat egy szakember képes túlszámlázásra átállítani.
Hiába kapnak azonban a fogyasztók vitatható számlákat, nem minden esetben kérhetnek vizsgálatot. Ezt a Főtáv azzal magyarázza, hogy míg például az áramfelhasználás esetén az egyén áll szerződésben a szolgáltatóval, a távhőnél az úgynevezett hőközösség, vagyis a ház összes lakója szerződik.
A Főtáv több tízezer társasházban és intézményben használt hőmennyiségmérőit a vállalat a felszerelés előtt bevizsgálta és hitelesítette, de a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség működésükre vonatkozó vizsgálata több problémát is megállapított.
Az ombudsmani hivatal egy korábbi ajánlásában már javasolta, hogy az órák felszerelése és ellenőrzése a távhőcég szakembereinek és a lakók részvételével történjen, ez azonban nem vált gyakorlattá. "Az egyesület amellett hogy újabb ombudsmani állásfoglalást és ajánlást vár, szeretné elérni, hogy kormányzati és önkormányzati szinten is változzon a szabályozás a hőmennyiségmérésre és az ellenőrizhetőségre vonatkozóan" - mondta Országbíró Zoltán, az egyesület társelnöke. Hozzátette: a peres ügyek száma nagyságrendekkel nőhet, ha a jogalkotás nem kezeli idejében a nagy számban jelentkező fogyasztói érdeksérelmeket, és nem vizsgálják ki a panaszokat.
Magyar Hírlap
fidesz.hu