Egyesek - köztük Szigeti Péter, az OVB elnöke - úgy vélik, a több hónapos folyamat vége az lehet, hogy mind a Fidesz, mind a nyelvész kérdései megkapják a választók több mint 25 százalékának szavazatát. Akkor pedig a két kérdéscsoport kioltja, megsemmisíti egymást. Az Országgyűlésnek tehát semmit sem kell majd tennie, szabadon érvényesülhetnek a kormány elképzelései. A baloldal azonban valószínűleg kicsit előre szaladt az időben. A népszavazás ügye még nincs lefutva. Bizonyosra vehető, hogy az OVB mind a hat határozata az Alkotmánybíróság elé kerül. A bírák döntését részben megelőlegezhetjük, hiszen egyszer már szabad utat adtak a Fidesz és a KDNP kezdeményezésének. A kórház-privatizáció, a gyógyszerárusítás és a családi gazdálkodók elővásárlási joga ügyében hitelesíthetőnek ítélték a kérdéseket. Ez várhatóan most is így lesz.
Távolról sem biztos azonban, hogy a nyelvész kérdései kiállják az alkotmányossági próbát. Vegyük például a földtörvény ügyét! - Egyetért-e ön azzal, hogy a földterület megművelőjét illesse meg első helyen elővásárlási jog termőföld vásárlása esetén? - tudakolja Kálmán László. Mi pedig azt kérdezhetjük: vajon kinek az elővásárlási jogáról lehet itt szó? Kit tekinthetünk a földterület megművelőjének? Azt, aki bérlőként használja a tulajdonos földbirtokát? Vagy pedig azokat a szolgáltatókat, akik a bérlő megbízásából saját kezűleg vetnek és aratnak, kapálnak és permeteznek, tehát alvállalkozóként, netán napszámosként ténylegesen megművelik a termőföldet. S még számos variáció képzelhető el. A nyelvészeti szempontból talán egyértelműnek minősíthető kérdés a jogi kategóriák teljes zűrzavarára utal. Ebből az Országgyűlés aligha tudná eldönteni, kinek kell megadnia az elővásárlási jogot. A termőföld kérdése egyébként a régi mozgalmi jelszavakat juttathatja eszünkbe. Azokat az időket idézi, amikor a következő tulajdonjogi megfontolások érvényesültek: "Miénk a gyár!", "Tiéd az ország, magadnak építed!", "Azé a föld, aki megműveli!" Nem lenne meglepő, ha az Alkotmánybíróság úgy találná, hogy a földbirtok ügyében feltett kérdés nem egyértelmű, nem bocsátható népszavazásra. Hasonló aggály vethető fel annak a kérdésnek a kapcsán is, amely az önkormányzatok egészségügyi feladatainak ellátásáról érdeklődik.
A formainál súlyosabb a tartalmi dilemma. Milyen referendum az, amelyet azért kezdeményeznek, hogy ugyanabban a kérdéskörben megakadályozzák a nép tényleges megkérdezését? Az alkotmány úgy rendelkezik, hogy a nép a hatalmat képviselői útján és közvetlenül gyakorolja. A komoly szándékkal elindított népszavazási eljárás meghiúsítása aligha nevezhető a népszuverenitásból fakadó jogok gyakorlásának. A nyelvész kezdeményezése tilalmazott, burkolt alkotmánymódosításnak tekinthető.
A Horn-kormány úgy próbált egy népszavazást kijátszani, hogy ugyanabban az ügyben maga is eljárást indított. A Gyurcsány-kabinet egy magánkezdeményezés támogatásával igyekszik útját állni a népszuverenitás gyakorlásának. Az Alkotmánybíróságnak most módja lesz arra, hogy az 1997-es precedenst továbbgondolva kifejtse álláspontját a jogi formában megnyilvánuló politikai törekvésről.
Kulcsár Anna, Magyar Nemzet