Furcsa módon az államot képviselő Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal megkötött szerződésben nincs nevesítve az alapellátás fogalma. Azaz nincs meghatározva, hogy mi az a minimális szolgáltatási szint, amit minden körülmények között biztosítani kell, még a legkisebb településnél is. A menetrend szerinti autóbusz-közlekedést ellátó Volán társaságok ezért azokat a járatokat amelyeket gazdaságosan nem lehet fenntartani, illetve jelentős vesztességeket okoz a cégnek, leállítják. A kistelepülések lakóinak így lehetetlenné válik a közlekedés. Ezek a körülmények viszont óhatatlanul hozzájárulnak a kistelepülések leépüléséhez, a fiatalok ugyanis aligha maradnak meg egy olyan faluban, amelyet ma ugyanúgy csak gyalog lehet megközelíteni, mint a középkorban. Akkor viszont legalább nem lehetett a szomszédra mutogatni, hogy bezzeg oda jár a busz, csak megint itt nincs semmilyen közlekedés.
A Somogy megyei autóbusz-közlekedést fenntartó Kapos Volán hatvan járat korlátozását terjesztette elő a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak, azaz az érintett útvonalakon szeptembertől bizonyos időszakokban vagy megszüntetnek buszokat, vagy rövidülnek a menetszakaszok. Problémát jelenthet viszont, hogy lehetnek olyan települések ahol ünnepnapokon semmilyen tömegközlekedési jármű nem közlekedik. Érdeklődésünkre Torma Kálmán, a Kapos Volán vezérigazgatója elmondta, hogy ezeken a járatokon az átlagos utasszám 2,3, ami nagyrészt a megye településszerkezetéből adódik: a 245 településből 103 esetében a lélekszám nem éri el az ötszáz főt, ezen belül mintegy hetven zsáktelepülés. Gazdasági szempontból ezért egyáltalán nem éri meg ott járatokat fenntartani. Mint elmondta, igyekeznek úgy kialakítani a menetrendet, hogy egy közvetlen járat leállítása esetén átszállással el tudjon jutni az utas a célállomásra.
A Tolna megyei Gemenc Volán augusztus 1-jével 21 olyan autóbuszjáratot állított le, amely eddig vonatpótlóként közlekedett. A kilencvenes években ugyanis a Dombóvár-Tamási-Lepsény, valamint a Tamási és Keszőhidegkút-Gyönk közötti vonalon a MÁV megszüntette a vonatforgalmat, a vonatpótló járatokat pedig az idén április 4-től a Gemenc Volán vette át. Miszler Miklós személyforgalmi és marketingigazgató a megszüntetést gazdasági okokkal indokolta, a kevés utassal együtt ugyanis a kilométerenkénti 66 forintos árbevétellel szemben 250 forint volt a költség. Elmondta: szeptember 1-jétől lesznek járatleállítások, bizonyos vonalakon ugyanis iskolabuszokat közlekedtetnek az önkormányzatok, külön szerződés alapján. Az önkormányzatok az iskola-összevonások miatt indítanak autóbuszjáratokat a megyében, így a Volán-menetrendet emiatt is át kell alakítani. A teljes árú menetjegyet váltók száma öt-hat százalékkal csökkent a Gemenc Volánnál, az utasszámváltozáshoz hozzájárul a kedvezményrendszerek átalakítása is. A tömegközlekedési szolgáltatók utasforgalmát befolyásolja, hogy emelkedik a személygépkocsi-ellátottság, ezzel együtt az ár- és tarifaviszonyok nem elsősorban a tömegközlekedési járatok igénybevételére ösztönzik a lakosságot. Ezekre a kihívásokra a Volán társaságok leginkább létszám- és vagyonleépítéssel reagálnak. Műszaki telephelyeket értékesítenek, és a Gemenc Volánnál például az elmúlt két évben kétszáz fővel csökkent a létszám.
Magyar Hírlap