A száguldó cirkusz a kőkemény biznisz és a nagy legendák, fantasztikus sportemberek csupán legekkel leírható világa. Van, akit egy életre megfertőzött, mások nem értik, mi értelme a kanyargós aszfaltcsíkon való száguldásnak, amit szabad szemmel nehéz követni, füllel pedig lehetetlenség bírni. Mindazonáltal a megismerésre egy esélyt mindenképp érdemes adni, ki tudja, hátha rájövünk, a tavalyi 18 futamon mi vonzott 1,7 millió nézőt a helyszínre és további 600 milliót a tévéképernyők elé...
1986, az első Formula-1 Magyar Nagydíj óta sok víz lefolyt a Dunán, az egykori sztárok visszavonultak, netán tragédiába torkollott sorsuk, s a pálya sem a régi, az előírások is változtak. Mindenesetre meglehetős sportdiplomáciai siker, hogy bár évről évre újabb országok, kész vagy épülőfélben lévő versenypályák jelzik, szeretnének a sorozatban részt venni, Magyarország - igaz, többször rezgett a léc, és ki tudja, mennyire előnyös vagy előnytelen alkuk eredményeként - az áttörés évétől állandó résztvevője a versenynek. Sőt, a Hungaroring 2011-ig rendelkezik a verseny megrendezéséhez szükséges jogokkal.
"A Forma-1 az a közeg, amelyben mindig maximumot kell nyújtani - mondja Dancsó Pál, a mogyoródi futam szervezőbizottságának elnöke. - Ha úgy találják, hogy nem teljesen megfelelőek itt a verseny körülményei, akkor az üzleti érdek, de még a szerződés sem számít, elviszik a futamot." Vagyis a verseny hazai házigazdái sose dőlhetnek hátra. A rendezés jogát elveszíthetjük. Pár hete Charlie Whiting versenyigazgató Kubica montreali balesetén okulva azt kérte tőlünk, a 11-es reklámhíd lábát, valamint a kifutó bal oldali korlátot vigyük arrébb. Kérése parancs, nekiláttunk megszüntetni ezt a neuralgikus pontot. (A Magyar Nagydíj amúgy 2002-ben Az év legjobban rendezett versenye címet kapta, és tavaly, igaz, már nem hivatalosan, Az év versenye lett a viadal, hála a világbajnoki címért vetélkedő M. Schumacher és Alonso "öngyilkos" párharcának és az esős, rapszodikus időjárásnak.)
"Mi egész évben erre a három napra gyúrunk - mondja Palik László, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke. - Hét éve sziszifuszi munkát végzünk, s mivel a bevételeink forrása a jegyeladás, minden egyes nézőért megküzdünk." A cél a hazai és külföldi nézők fele-fele aránya, de ehhez nagyon sok mindennek kell klappolnia; jegyeladásnak, közlekedésnek, hazai és külhoni marketingnek. Az eszközök egyike a tavaly már bevált Forma-1-es autók belvárosi bemutatkozása. (Sok magyar a Hősök terén zajló "prológon" látott először életnagyságban F1-es autót, s a főváros imázsának sem tett rosszat, hogy 71 ország 204 millió televíziónézője egy órán keresztül ezt a felvonulást figyelte. Az idei helyszín az Alagút és a Roosevelt tér.) A másik vonzerő az Omega 45. születésnapi koncertje, amelyhez hasonlóra itt-ott már volt példa a száguldó cirkusz történetében, Palik László a Bon Jovi ausztriai koncertjét említi, de az nem a verseny alatt volt, a miénk viszont szombaton este lesz a pálya közepi parkolóban. Elég sok biztonságtechnikai kérdést felvet, de az engedélyeket megkapta a hazai szervezőgárda.
A lényeg persze mégiscsak a verseny. A Formula-1 idei tíz futamára a McLaren-Mercedes és a Ferrari párharca volt jellemző, de bármennyire elfajult a csapatok pályán kívüli viadala - elég, ha utalunk a kémbotrányra, a mclarenes főtervező, Mike Coughlan által birtokolt 780 oldalas ferraris technikai dossziéra, vagy a monacói szabotázsakcióra, amikor a két Ferrari benzintankjában titokzatos fehér port találtak -, ettől még nem lett kétpólusú a verseny. S ez a pilótáknak köszönhető. Például a lengyel Kubicának, aki nemcsak hogy megúszott egy rettenetes balesetet, de egy futam után visszatért, vagy a finn Räikkönennek, aki idén már három versenyt nyert, miként a kétszeres világbajnok spanyol Alonso is. Vagy dicsérhetjük a brazil Massát, aki a legtöbb pole pozíciót (első startkocka) és a leggyorsabb köröket mondhatja magáénak. A favorit azonban minden kétséget kizáróan a világbajnokságot jelenleg vezető 22 éves újonc, Lewis Hamilton, akiről a Forma-1 mindenható ura, Bernie Eccleston és a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher is ódákat zeng. A brit pilóta immár a tűzkeresztségen is átesett, a legutóbbi időmérőn ugyanis defekt miatt a gumifalnak rohant, mentővel vitték el a pályáról, hogy aztán másnap a tizedik rajthelyről, a hirtelen leszakadó esőben próbálja meg a lehetetlent (ezúttal nem sikerült). Ő a Forma-1 Muhammad Alija, aki "olyan embereket is a sport mellé állít, akik korábban hallani sem akartak róla", ahogy azt Max Mosley, a FIA elnöke megfogalmazta.
Vajon ezt a 22. Magyar Nagydíj nézőszámán is megérezzük?
(Heti Válasz)