Az érdekképviselet szerint a tavalyi és az idei inflációs adatok alapján minden munkavállalónak 9-10 százalékos béremelés járna, a szakszervezet a következő tárgyaláson is kitart követelése mellett.
Az RFDFSZ egyebek között kifogásolja, hogy a repülőtéri dolgozók 2005 óta nem kaptak alapbéremelést és az állandó tulajdonosváltások miatt folyamatos bizonytalanságban éltek.
A szakszervezet szerint az elmúlt két évben 350 dolgozót bocsátottak el, miközben a feladatok megsokszorozódtak. A repülőtér a forgalomnövekedésnek köszönhetően elérte kapacitásának határait, a biztonsági feladatokat egyre szigorúbb feltételek között az EU-s elvárásoknak is megfelelve kell ellátniuk a dolgozóknak.
Terebesi Péter szerint nemcsak a béremelés mértékében van vita a munkáltató és az érdekképviseletek között, hanem annak elosztási módjában is. A szakszervezetek azt is kifogásolják, hogy a BA megállapodás tervezete megfosztaná az érdekképviseleteket sztrájkszervezési joguktól.
Terebesi Péter azt mondta, hogy megállapodásra törekednek, újabb munkabeszüntetésre vonatkozó konkrét elhatározásuk egyelőre nincs.
A vasárnapi sztrájkot megelőző egyeztetéseken a munkáltató még 6,2 százalékos béremelést ajánlott, ám a munkabeszüntetés miatt ajánlatát leszállította a korábbi 5,5 százalékos mértékre, amiről előre tájékoztatta az érdekképviseleteket. Az egyeztetéseket szerdán folytatják a felek.
A BA korábban azt közölte, hogy 5,5 százalékos ajánlata meghaladja a szakszervezetek többsége által aláírt, 2006. február 8-i megállapodásban foglaltakat, abban ugyanis az előző évi infláció + 1 százalékos béremelési mérték szerepel 2007-re. A Központi Statisztikai Hivatal közlése szerint tavaly az infláció 3,9 százalék volt, így a BA ajánlata 1,6 százalékponttal jobb a megállapodás alapján számítottnál.
A javasolt béremelés a BA közleménye szerint összhangban van a légi közlekedési iparág más vállalatainál megvalósított béremelésekkel, illetve az Országos Érdekegyeztetési Tanács ajánlásával, ami a magánszféra vonatkozásában 5,5-8 százalék.
A BA menedzsmentje arra is felhívta a figyelmet, hogy 2002 és 2005 között jelentős mértékű béremelésekre került sor a Budapest Airport-nál, amelyek mértéke az országos átlag majdnem duplája volt. Ez azt eredményezte, hogy az alacsonyabb besorolású pozíciók jövedelme (alapbér és cafeteria juttatások együttesen) a piaci átlag felett van.
Az elmúlt évek béremelései ráadásul az akkori, jelentős mértékű forgalomnövekedés idején történtek.
A vasárnap délutáni munkabeszüntetés miatt óriási volt a tömeg az utasbiztonsági kapuk előtt Ferihegy 1-es és 2-es terminálján is. A sztrájk több mint 80 induló és érkező járatot érintett, a gépek átlagosan 1-1,5 órás késéssel közlekedtek és egy járatot törölni is kellett. A SmartWings légitársaság utasait busszal szállították Pozsonyba és onnan repültek Madridba.
MTI - fidesz.hu