Az amerikai Bechtel építőipari óriásvállalat munkásai jelenleg két szakaszon, a Románia nyugati határától induló Bors és Berettyószéplak (Suplacu de Barcau), illetve a Kolozsvár és Aranyosgyéres (Cluj-Napoca - Campia Turzii) közötti részen dolgoznak. E két szakasz technikai kivitelezési terveit már a román Országos Autópálya Rt. (CNADNR) is jóváhagyta. Ezekből kiderült, hogy a két útszakasz az eredeti elképzeléshez képest 53-57 százalékkal több pénzbe kerül.
Az amerikai Bechtelnek 2012-re kell befejeznie az autópályát. Az idei évre a cég 184 millió eurós költségvetést állított be, jövőre ez 400 millió euróra nőhet. Júliusban hivatalossá vált, hogy az észak-erdélyi autópálya az eredeti tervekhez képest legalább kétszer többe kerül, miután elkészültek a beruházás végleges technikai kivitelezési tervei A Brassót (Brasov) Borssal összekötő, 415 kilométeres autópálya eredeti költségeit 2,2 milliárd euróra tervezték a 2003-ban megkötött szerződésben. Az akkori felmérést viszont csak olyan előzetes megvalósíthatósági tanulmányok alapján készítették, amelyekből nem lehetett megállapítani a pontos költségeket.
Még nem lehet tudni pontosan, hogy a román államnak mennyivel kell többet fizetnie a korszerű útért, amely a magyarországi autópálya-hálózathoz való csatlakoztatása után jelentősen csökkentené a Budapest és Bukarest közötti utazási időt. A Cotidianul című napilapnak a CNADNR-ből meg nem nevezett források úgy vélték, hogy a végső számla akár a hétmilliárd eurót is elérheti majd, ami az eredeti költségek megháromszorozódását jelentené. A növekedés legfőbb oka az, hogy az első tervek mélyen alulbecsülték a költségeket. Emellett nem voltak tekintettel az erdélyi domborzat sajátosságaira sem, ami miatt az autópálya nyomvonalán számos viaduktot kell építeni.
MTI - fidesz.hu