Az Endeavour alsó részén, a hőpajzs egyik csempéjén keletkezett sérülést feltehetően az indulás után a külső üzemanyag-tartályról levált jégdarab okozhatta, de egyelőre nem tudni, mekkora a kár - mondta John Shannon, a NASA repülési igazgatója sajtótájékoztatóján. Shannon közölte: ha a sérülés túl nagy, az űrhajósoknak űrsétán ki kell majd javítaniuk. Már vasárnap kamera segítségével felmérik a rongálódás mértékét - tette hozzá.
A radarfelvételek elemzése arra enged következtetni, hogy az egyik törmelék, amely az indítás után 58 másodperccel vált le a külső üzemanyagtartályról és nekiütődött az űrrepülőgép hasának, feltehetően jégdarab volt és nem hőszigetelőhab-darab, amely jóval könnyebb, mint a jég - mondta el a repülési igazgató. Az összekapcsolódás előtt az űrállomás legénysége által készített felvételeken az Endeavour hőpajzsának egyik csempéjén 19 négyzetméteres "barázda" látható. A mérnökök szerint egy jégdarab a becsapódáskor megrongálta a csempét, a csempe darabjai pedig megkarcolták a mögötte lévő csempéket - mondta Shannon.
Vasárnap az űrhajósok többek között az űrállomás robotkarjára szerelt lézeres műszer segítségével megvizsgálják az űrrepülőgépet, hogy pontosan megállapítsák a "barázda" nagyságát és mélységét.
A NASA jelentős módosításokat hajtott végre az űrsiklók külső üzemanyag-tartályán a Columbia 2003. februári katasztrófája után, amelyet a tartályról levált, mintegy 700 grammos habdarabka okozott, megsértve az űrrepülőgép hővédő pajzsát. A Columbia emiatt a légkörbe visszatérve felrobbant, a hétfős legénység életét vesztette.
MTI - fidesz.hu