A tárlatot a múzeum előtti téren - ott, ahol a hagyományok szerint az a palota állt, amelyben az államalapító király és Gizella királyné fiaként a trónörökös megszületett - Spányi Antal megyéspüspök köszöntőjét követően Mojzer Miklós, a Szépművészeti Múzeum címzetes főigazgatója nyitotta meg. A múzeum 15 termében 52 gyűjteményből - köztük hét külföldi és két magángyűjteményből - összeállított gazdag kiállítás hazai - és külföldi műalkotások, ereklyék segítségével ad képet Szent Imre alakjáról, kultuszáról.
Számos hazai-és külföldi műalkotás mellett látható a kiállításon Székely Bertalannak egy, Magyarországon még soha be nem mutatott akvarellje is, amelyet a Müncheni Bajor Állami Levéltár Titkos Házilevéltárában őriznek. A gyermek herceget és édesanyját ábrázoló kép azt a meghitt jelenetet ábrázolja, amikor a királyné a casula (a ma koronázó palástként ismert miseruha) - szegélyének egyik részletéről magyaráz a fiának. Az akvarell Ferenc József és Erzsébet királyné Gizella lányának az esküvői ajándékaként, Pest város elöljáróinak megbízásából, egy díszalbum részeként készült 1873-ban.
Vaszary János a kutatás számára mindeddig ismeretlen 1895-ben készült, Szent Imrét ábrázoló olajfestménye, továbbá több, a soproni Stornó gyűjteményben őrzött üvegablak-terv, valamint egyebek között Lotz Károly, Aba-Novák Vilmos, Borsos Miklós, Benczúr Gyula, Meszlényi János képei is bemutatásra kerültek. A tárlat egyik termében, részben az eredeti köveket felhasználva, felépítették Szent Imre székesfehérvári sírját, azt a nyughelyet, ahonnan az 1031 óta szentként tisztelt, (de hivatalosan 1083-tól kanonizált) herceg kultusza elindult.
A kiállítás hangsúlyos része a koronázási palást pannonhalmi másolata, valamint számos Szent Imre ereklye, köztük a Nemzeti Múzeum ritkán látható, XVIII. századi Szent Imre büszt - mellszobor - is. A tárlat kiegészítéseként Fél évezred énekei Szent Imre hercegről címmel CD is megjelent.
A kiállítás november 11-ig látható.
MTI - fidesz.hu