Eredetileg 2013-ra ígérték a Pozsony és Kassa közötti, közel 350 kilométeres autópálya építésének befejezését, ám Robert Fico miniszterelnök nemrég kijelentette: a sztrádának legkésőbb 2010 végére el kell készülnie.
Ez annyit jelent, hogy három év alatt még közel 170 kilométernyi utat kell befejezni, amit a szakemberek egy része irreálisnak tart. Főleg azért, mert Közép-Szlovákia dimbes-dombos vidékén több alagutat is kell fúrni, az egyik hossza pedig csaknem 8 km lesz.
A kormány úgy döntött, hogy több mint 120 kilométeres sztrádaszakaszt magántőke bevonásával építettet meg, a teljes költség elérheti a 250 milliárd koronát, ami mintegy 2.000 milliárd forint.
A gyorsított ütemű autópálya-építés érdekében rendkívüli intézkedéseket vezetnek be, egyszerűsítik a földek kisajátítását, felgyorsítják az előkészületi munkálatokat, és rövidesen kormánybiztos felügyeli majd a hatalmas beruházás megvalósítását.
A kormány megvalósíthatósági tanulmányt készít, amelyből kiderül: az állam és a magánvállatok számára teljesíthető-e és megéri-e a feszes ütemterv.
A számítások szerint az államnak legalább 25 évig évi 7-10 milliárd koronát (54-77 milliárd forint) kell majd fizetnie az építésben résztvevő magáncégeknek. Pénzügyi elemzők szerint ilyen hatalmas anyagi teher felboríthatja az állam gazdálkodását.
Abban viszont mindenki egyetért, hogy égető szükség van az autópálya mielőbbi befejezésére, hisz a külföldi beruházók sokszor ettől teszik függővé a keleti országrészekben tervezett invesztíciók megvalósítását.
inforadio.hu