A médiahatóság és a versenyhivatal már több mint két évvel ezelőtt felfigyelt arra, hogy joghézag van a betelefonálós tévés játékok ellenőrzésében, szankcionálásában, mert a nyereményjátékok kapcsán felvetődő esetleges törvénysértésekkel szemben tehetetlenek a hatóságok. A Szerencsejáték-felügyelet azért, mert a "hány lába van a lónak" típusú játékok tudásalapúak, tehát nem szerencsejátékok; a fogyasztóvédelem azért, mert a törvény nem az ő hatáskörükbe sorolja az ellenőrzést; a hírközlési hatóság azért, mert csupán a telefontársaságokat felügyelhetik, a játékszervezőket nem; a versenyhivatal pedig azért, mert a törvény szerint csak a fogyasztók tájékoztatásával kapcsolatos hiányosságok vagy a verseny megsértése miatt léphetnek fel.
Téves hívás négy csatornán
Ezek voltak az előzményei annak, hogy a hatóságok egymás között egyeztettek, majd ennek eredményeként az Országos Rádió- és Televíziótestület elnöke a kormányzathoz is eljuttatta a 776/2005.
(V. 4.) számú közös határozatot, jelezve, hogy a fogyasztók védelmében törvénymódosításra lenne szükség. Lapunk a közelmúltban igyekezett megtudni, hol, melyik minisztériumban pihennek a papírok, miért nem történt két éve semmi az ügyben. Egyelőre annyi derült ki, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium szerint a gazdasági vagy a pénzügyi tárca az illetékes; a gazdasági szerint a pénzügyi vagy a munkaügyi (utóbbihoz tartozik a fogyasztóvédelem); a Pénzügyminisztériumban pedig még vizsgálják az illetékességet.
Időközben négy televíziós csatornával szemben folyik eljárás a versenyhivatalnál - tudtuk meg Belényi Andrea főtitkártól -, az ATV, a Spektrum, a TV2 és az RTL Klub egy-egy betelefonálós műsoráról találták úgy a hivatal vizsgálói, hogy a fogyasztók tájékoztatása nem volt megfelelő, sőt alkalmas lehetett a megtévesztésükre.
"A versenyfelügyeleti eljárás során valamennyi csatorna kötelezettséget vállalt szabályzatai megváltoztatására, s a törvény lehetőséget ad arra, hogy ilyen esetben mentesüljön a bírság alól - tájékoztatta lapunkat a főtitkár. - Hiába szabnánk ki ugyanis bírságot, ez még nem kényszeríti arra a szolgáltatókat, hogy változtassanak a játékok kiírásán. Úgy ítéljük meg, hogy nagyobb érdek fűződik ahhoz, hogy a tájékoztatás egyértelműségével a jövőben meg lehessen óvni a nézőket attól, ami miatt töméntelen mennyiségű panasz érkezik hozzánk is." A versenytanács szeptemberben hoz döntést a tévécsatornák ügyében.
Kilencvenezres telefonszámla
Cikkünk megjelenése óta számtalan esetre hívták fel a figyelmet olvasóink. A legfélelmetesebb történet A. Kataliné. A jogásznő 2005. november 17-én sétált bele a csapdába, emiatt most egy követelésbehajtó cég 890637 forintot és a kamatokat követeli tőle - az ügy a bíróság elé is kerül. De ismerjük meg a történetet a jogásznő elmesélésében: "Véletlenszerűen kapcsolódtam bele egy szókirakó játékba, minthogy tudtam a megfejtést, és senki nem volt adásban. Körülbelül tízszer próbálkoztam, de a számítógép nem sorsolt be a játékba. Ezek után majd hanyatt estem, amikor megjött a telefonszámla. Amikor férjem kikérte e híváslistát, csaknem kilencvenezer forintot rögzített, háromszáz hívást. Ráadásul kilenc napon keresztül."
Az ügy érdekessége, hogy a jogásznő nappalijában, ahol a tévéműsort nézték, nincs telefon. Emiatt át kellett mennie az előszobán, még egy szobán, hogy a telefonáljon. Ennek ellenére a részletes listán az szerepelt, hogy két egymást követő hívás között egy másodperc telt el.
A telefonos társaság kivizsgálta az ügyfél panaszát, és nem találta megalapozottnak. Az ügy bíróság előtt folytatódik, mert a jogásznő ellentmondott a fizetési meghagyásnak.
Bán Károly, Magyar Hírlap
fidesz.hu