Tudatában voltak a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (3K) szakértői annak, hogy az Európai Unióban nemkívánatos a verseny korlátozása, de kényszerpályán mozogtak az elektronikus útdíj-ellenőrzési tender kiírásakor - mondta lapunk kérdésére Sándor Zsolt, a 3K projektvezetője. A központ felkészült arra, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottsággal (KDB) szemben kell megvédeni álláspontjukat. Érveik kifejezetten műszakiak, sem az autópálya-kezelő jelenlegi adatkezelési jogosítványait - például hozzájutnak a bliccelők lakcíméhez a Belügyminisztérium adatbázisából -, sem gazdaságossági szempontokat nem vették figyelembe. Műszaki tartalmú érveikkel azonban meg fogjuk győzni a KDB szakértőit - állította Sándor Zsolt, aki arra számít, hogy a döntőbizottság két héten belül ülés tart, ahol határozhatnak arról is, felfüggesztik-e a 3K tenderét. Az esetleges felfüggesztés hátráltatná a már jelenleg is csúszásban lévő beruházást.
Magyarország azt vállalta, hogy 2009-re a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsik számára bevezeti a használatarányos díjszedést. Ennek érdekében az Országgyűlés tavaszi ülésszakán döntött a 90 milliárd forintos beruházásról. Ez az úgynevezett e-útdíj jelentős pénz forrása: az állami büdzsé 2007-2013 között összesen nettó 235 milliárd forint bevételre tehet szert e révén. Ugyanakkor komoly üzlet a beruházás a berendezés szállítójának, üzemeltetőjének is. Nem csoda hát, hogy az Országgyűlés határozatában előírta, hogy az elektronikus díjszedés ellenőrzési infrastruktúra-építőjét, -üzemeltetőjét közbeszerzéssel kell kiválasztani. De mi van akkor, ha erre a feladatra csak egyetlen szervezet képes? A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) legalábbis így látják, ezért úgy döntöttek, hogy a tárcának a közbeszerzés lebonyolítására kijelölt szervezete, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás keretében "választhatja ki" az ellenőrt. Ez pedig nem lehet más, mint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. Ennek az az oka, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló GKM-rendelet értelmében a díjakat az ÁAK szedi be, amely informatikai üzemeltetési és karbantartási szerződést kötött a Getronics (Magyarország) Kft.-vel. Ennek alapján bármely létrejövő rendszeren fennálló jog, valamint a kapcsolódó know-how kizárólagos tulajdonosa a kft., így az esetleges továbbfejlesztéshez az ő hozzájárulása szükséges - érvelnek a 3K-nál.
A 3K érveit azonban megtorpedózhatja a KDB, amely pénteken indított eljárást a 3K ellen, mert az e-útdíj ellenőrzési tender kapcsán nem látja indokoltnak a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás kiírását. Dely Betty, a KDB elnöke indítványozta, hogy az eljáró tanács vizsgálja meg a közbeszerzési eljárás jogalapját és az ajánlattételi felhívás jogszerűségét. A KDB szerint tárgyalásos eljárást csak akkor lehet alkalmazni, ha azt a törvény kifejezetten megengedi. A jogszabály szerint ilyen eljárás akkor alkalmazható, ha a szerződést műszaki-technikai sajátosságok, művészeti szempontok vagy kizárólagos jogok védelme miatt csak meghatározott szervezet, személy képes teljesíteni, ám a döntőbizottság számára ebben az esetben nem állapítható meg, hogy melyek azok a sajátosságok, amelyek miatt most az ÁAk Zrt.-t illeti meg az elsőség.
A magyar elektronikus útdíjrendszer kiépítéséért érdeklődő Kapsch bizarrnak tartja, hogy az EU-tag Magyarországon egy húszmilliárd forint értékű pályázatot versenyeztetés nélkül ki lehet írni - mondta lapunk kérdésére Fényi Tibor, a cég kommunikációs főnöke. A Kapsch szerint ésszerű, hogy a KDB megvizsgálja a tendert, és reméli, ennek eredményeként valódi, nemzetközi nyílt pályázatot ír ki a 3K.
Jámbor Gyula, Magyar Nemzet
fidesz.hu