Az a nagyobb gond, ha ez a "legjobb tudás" kevésnek bizonyul. Szeptember 4-én talán inkább otthon kellene maradni. Kivenni egy szabadnapot. A közlekedési vállalat legnagyobb, összesen nyolcezer főt képviselő érdekképviselete, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége ugyanis munkabeszüntetést hirdetett, és a BKV-n belül működő többi, kisebb szakszervezet is csatlakozott a kezdeményezéshez. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha addig nem születik megállapodás, a jövő kedden teljesen leáll a főváros tömegközlekedése.
Elkeseredett lépésnek tűnik, ahogyan a BKV újsághirdetésekben sztrájktörőket keres. Egy napra állítanának alkalmazásba buszsofőröket, akik a munkát beszüntető kollégáik helyére ülnének a volán mögé - extra fizetésért. A legmegdöbbentőbb az egészben, hogy milyen nyíltan, vállaltan teszik ezt: meghirdetik a lapokban, mint mások az eladó autójukat, multik a mosószerüket, kisvállalkozók a szolgáltatásaikat.
Mert a munkavállaló arcába kell dörgölni a régi szentenciát, miszerint senki sem pótolhatatlan. Nehogy eszébe jusson megbecsülve érezni magát. Mi több, a munkáját évek óta becsületesen végző dolgozónál többszörösen túlfizetni a helyére egy napra beülő árulót. Ez a jelenlegi cégvezetés "legjobb tudása" - és becsülete - által diktált megoldás.
A hirdetés egy fenyegetést is tartalmaz a sztrájkba lépő dolgozók számára: "Társaságunk a további együttműködéstől sem zárkózik el!" Más olvasatban: jól vigyázzatok, akiket most veszünk fel, a ti munkahelyetekre lépnek be a céghez.
Az, hogy mindennap, így szeptember 4-én is járjanak a buszok, villamosok, trolik, a fogaskerekű vasút, a sikló, a HÉV- és a metrószerelvények, mindannyiunk közös érdeke. Az, hogy a dolgozók követeléseinek semmibevétele mellett, a meghirdetett sztrájk ellenére is üzemben tartsák a járműveket, csak a BKV vezetésének és mint tulajdonosnak, a főváros jelenlegi politikai vezetésének érdeke. Nem az utasoké. Ebben a menetben mi, utasok is sztrájkoló buszsofőrök vagyunk. Szolidaritásunk a sztrájkolóké, megvetésünk a sztrájktörőké.
A BKV vezetésének becstelensége csak fokozza a dolgozók és a menedzsment közötti feszültségeket. A sztrájktörők extra fizetésére fordítandó keretből valószínűleg a szakszervezetek által követelt hatszázalékos fizetésemelés egy részét is fedezni lehetne. A mi közös érdekünk, hogy sofőr és utas mindennap elégedett legyen.
Magyar Hírlap
fidesz.hu