A vezérigazgató-helyettes elmondta, éjjel egy órakor aláírták az idei bérfejlesztésről szóló megállapodást a munkáltató és a szakszervezetek képviselői. A részletekről hétfőn 12 órakor sajtótájékoztatón számolnak be.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes - aki szintén részt vett az éjszakába nyúló egyeztetésen - kijelentette: nagy eredménynek tartja, hogy a 2008. december 31-ig szóló megállapodás nem borítja fel a közlekedési társaság üzleti tervét.
A BKV vezetősége és a szakszervezetek képviselői július 2-a óta folytattak tárgyalásokat az idei bérfejlesztésről. A vállalat az év elején személyenként és havonta 15 ezer forintos béremelésben állapodott meg a szakszervezetekkel, de Antal Attila vezérigazgató ígéretet tett arra, hogy fél év múlva újra tárgyalóasztalhoz ülnek. Miután a BKV Zrt. menedzsmentje a második félévre is személyenként és havonta átlagosan 15 ezer forintos bérfejlesztést ajánlott, a szakszervezetek ezt elutasították.
Az érdekképviseletek, köztük a vállalat 12.500 dolgozójából 8 ezret képviselő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége (VTDSZSZ), a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeteinek Szövetsége és a BKV-LIGA Munkástanács Szövetség augusztus közepén sztrájkot hirdettek, amelyet a szakszervezetekből alakult sztrájkbizottság szeptember 4-én tervezett megtartani.
A tárgyalások ezután két témában folytak: egyrészt az idei bérfejlesztésről, másrészt az esetleges szeptember 4-i sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról.
A szakszervezetek az éve elején tárgyalás nélkül elfogadott személyenkénti havi 15 ezer forintos béremelésen kívül még hat százalékos, vagyis 12 ezer forintos bérfejlesztést szorgalmaztak. A BKV vezetősége egy öt pontból álló javaslatot juttatott el a szakszervezetekhez, amelyben egyebek mellett garantálta, hogy az első félévben megkötött bérmegállapodást a második félévben is teljesíti.
A vállat továbbá 80 százalékban állapította meg a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatást, vagyis, hogy a járatsűrűség csak 20 százalékkal csökkenhet a sztrájk idején. A szakszervezetek ezt elutasították, és teljes munkabeszüntetést javasoltak üzemkezdettől délután 13 óráig.
Mivel a felek nem tudtak megegyezni a minimális szolgáltatás mértékében, a BKV álláshirdetést adott fel, amelyben buszvezetőket keresett a szeptember 4-re meghirdetett sztrájk idejére.
A tárgyalások folytatásában a szakszervezetek a metró, a HÉV és a fogaskerekű esetében 20 százalékos minimális szolgáltatást javasoltak, míg a busz, a villamos és a troli esetében azt
ajánlották a BKV vezetésének, hogy az esetleges szeptember 4-i sztrájk alatt csak óránként induljanak a járatok.
Válaszul a BKV Zrt. két és fél százalékos, október 1-jétől folyósítandó további bérfejlesztést ígért, amelyet 2008. december 31-ig további 3 százalékos bérfejlesztéssel egészítenének ki. Ez utóbbit a kollektív szerződésben szereplő egyéb megállapodások átcsoportosításával tervezték véghezvinni, egyszersmind bejelentették, hogy felhagynak a külsős járművezetők toborzásával. A vállalat legutóbb azt közölte, hogy enged a kilátásba helyezett sztrájk idejére szorgalmazott 80-90 százalékos elégséges szolgáltatásra tett javaslatából: először csúcsidőben 75, míg csúcsidőn kívül 60, majd csúcsidőben 66, azon kívül 50 százalékos minimális szolgáltatást javasoltak.
2005 februárjában hosszan elhúzódó tárgyalások után fogadták el a szakszervezetek a cégvezetés személyenkénti 16 ezer forintos béremelési javaslatát. Tavaly személyenként átlagosan 19 ezer forintos béremelés volt a cégnél.
A BKV Zrt. erre az évre 15 milliárd forint veszteséggel számol, az első félévben mintegy 8 milliárd forint volt a veszteség.
MTI - fidesz.hu
Cikk: | A BKV menetrend-átalakítással biztosítja a forrást a béremelésre |