A közszolgákra ezután bonyolult procedúra vár, hogy tisztázzák magukat. Ha valakinek ez januárig sem sikerül, maga fizetheti ellátása díját.
Miközben jó néhány feketemunkás veszi igénybe - jogosulatlanul - az adófizetők pénzéből finanszírozott egészségügyi ellátást, számos közszolgát, így rendőrt, tanárt, tűzoltót is kellemetlen meglepetés ér az orvosnál. Esetükben ugyanis az derül ki, hogy nem találják egészségbiztosítási befizetéseiket a nyilvántartórendszerben. Ennek legfőbb oka, hogy nem egy nagy közintézmény elektronikus adóbevallásai hibásan érkeznek be az adóhivatalhoz. Megerősítette a gondokat lapunknak az APEH is, amely elismerte: az alkalmazottak számát tekintve 30 százalékos a hibásan kitöltött elektronikus bevallások aránya. Az adóhatóság azt is közölte, hogy a hibázó munkáltatók között több közintézmény is található. A magas hibaarány azért meglepő, mert eddig csak annyit lehetett tudni, hogy a cégek számát figyelembe véve mindössze 5 százalékos a hibaarány. A tiltólistára kerülés tehát nem feltétlenül jelenti azt, hogy az illető után senki nem fizet járulékot, csupán arról van szó, hogy a bejelentés elkeveredett valahol.
A téves bevallások miatt számos közszolgára bonyolult procedúra vár, hogy tisztázza magát. Annak, akit nem találnak a rendszerben, először el kell mennie az illetékes egészségbiztosítási pénztárba, ahol közölnie kell: mely cégnél és milyen munkaviszonyban áll. Az erről szóló nyilatkozat kitöltése után az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) elindítja a "nyomozást", az egészségbiztosító ugyanis az alkalmazottnak nem, csak a bejelentésre kötelezett szervnek, azaz a munkáltatónak hihet. Az OEP így felszólítja a munkáltatót, hogy tisztázza: az érintett személy jogosult vagy nem az egészségügyi ellátásra. A biztosító minderre 15 napos határidőt ad a munkáltatónak. Ha kiderül, hogy a cég elmulasztotta a bejelentést, akkor büntetést kell fizetnie. A legtöbb esetben ugyanakkor csak arra derül fény, hogy a szabályosan bejelentett alkalmazott adatai eltűntek a nyilvántartási rendszerben. Ha valakinek jövő év januárig sem sikerül tisztáznia helyzetét, maga fizetheti ellátása díját.
A magánszemélyek maguk is lekérhetik adataikat a kormányzati portálon keresztül, s így ki tudják deríteni, hogy járulékbefizetéseiket helyesen tartják-e nyilván. A lekérdezéshez okmányirodai regisztráció szükséges. Az adatok közlése után az alkalmazott azokat a járulékadatokat láthatja, amelyet az őt foglalkoztató a bevallásában közölt.
Csécsi László-Szabó Eszter, Magyar Nemzet
fidesz.hu