Ötszáz köbméter szennyvíz árasztotta el tegnap hajnali három órakor a négyes metró Tétényi úti állomása tövében épülő szellőző alagutat. Abból a csatornából zúdult alá, amelyet a földomlás kettészakított az ott lévő víz- és gázcsövekkel együtt. A katasztrófavédelem fél kilométeres körben zárta le a területet gázrobbanástól tartva. A víz- és gázszolgáltatás kora délutánra állt helyre a környéken, a metróállomás tövében húsz méter mély, tizenöt méter széles kráter keletkezett, az állomásnak a betonpereme beszakadt, még egy cementsiló is eltűnt a mélyben.
"Ezt hívják kockázatnak" - mondta Bozsó Tamás, a Tétényi úti földomlásnál dolgozó főmérnök, a DBR Metró Projektigazgatóság alvállalkozójaként dolgozó Eurometro Projektvezetési Tanácsadó Kft. szakértője. Szerinte nem számíthattak arra, hogy ilyen apró szemű agyaggal találkoznak. A kézzel szétmorzsolható agyag este hétkor kezdett peregni a vájatban, ahol az öt méter széles szellőzőn markolóval dolgozott a hatfős műszak.
A felszínen azonnal elkerítették a területet, de már akkor látták, hogy kézi erővel nem tudják megállítani. Hajnalban aztán a felszín alatt néhány méterrel húzódó csatorna nem bírta a terhelést, kettétört, a beömlő víz tovább mosta a talajt, nem sokkal később a felszínig beszakadt. Senki sem sérül meg, a munkások idejében elhagyták az építési területet.
A metrómérnök tanácsadóit azért lepte meg az omlás, mert méréseik nem ilyen minőségű talajt jeleztek, és nem vehettek mintát méterenként vagy fél méterenként, mivel az sokba került volna. A főmérnök szerint ezt a veszélyt, a kockázati tényezőt nem tudták kizárni a munkálatokból.
Schulek János, a Főmterv elnök-vezérigazgatója nem a föld, hanem a munka minőségében látja a hibát. Kérdésünkre elmondta, a talajból munka közben is vesznek mintát, látják, tapintják, tehát a szakembereket nem érheti váratlanul a milyensége. Ha nem elég stabil a szerkezete, lassabban kell haladni, nem szabad nagyobb tömeget egyszerre kiemelni, ahogy a Tétényi útnál csinálták. Az Eurometro szerint péntekig végeznek a gödör feltöltésével, a közművek helyreállításával. Horváth Éva, a DBR szóvivője elmondta, az első fúrópajzs a szellőzőalagúton ma törhette volna át az állomás falát, így négy-öt nappal később teszi meg. A csúszás azonban nem okoz gondot, a gépvakond ugyanis nem sérült meg, előbbre jár, mint tervezték, így tartani tudják a szeptember végi határidőt.
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója elmondta, az okozott kárt az alagútfúrást végző Bamco konzorciumnak kell megtérítenie.
Zsidai Péter, Magyar Hírlap
fidesz.hu