A politikus a Központi Statisztikai Hivatal (KSH)szerdán közölt adataira hivatkozva kijelentette: óriási bajban van a hazai turizmus, Magyarország jelentősen lemarad a környező országokhoz képest, amiért a kormány elégtelen marketing stratégiáját, illetve a marketingre fordított alacsony összeget is felelőssé tette.
Bánki Erik szerint még az idén legalább 1 milliárd forinttal meg kell emelni a Magyar Turizmus Zrt. forrásait és jövőre a marketing költségvetést az idei háromszorosára kell bővíteni.
A KSH legfrissebb tájékoztatója szerint az idén az első hét hónapban a kereskedelmi szálláshelyeken a külföldi és a belföldi vendégek által eltöltött éjszakák együttes száma stagnált 2006 azonos időszakához képest. Az első félévben még 1 százalékos növekedést mértek év/év alapon.
Az első hét hónapban a külföldi vendégek száma kevesebb mint 1, a vendégéjszakáké 3 százalékkal csökkent 2006 azonos időszakához viszonyítva. A KSH összesítéséből az is kiderül, hogy a Balaton-üdülőkörzet kiemelkedően teljesített a hazai turistákat tekintve: 8 százalékkal nőtt a belföldivendég-forgalom a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva; a szállodákban 9 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma, ezen belül a négycsillagos egységekben 34 százalékos volt a növekedés.
Az adatok alapján Bánki Erik egyértelműnek nevezte, hogy a hazai turizmus nagy bajban van, különösen azt figyelembe véve, hogy az európai országokban a növekedés a vizsgált időszakban 6-8 százalék körül alakult. Még kedvezőtlenebb a helyzet, ha az eredményeket az üdülési csekkek felhasználása nélkül nézzük - tette hozzá.
"A Fidesz turisztikai munkacsoportja nevetségesnek és elfogadhatatlannak tartja, hogy a kormány többet költ saját kommunikációjára, mint marketingre" - mondta. Példaként említette, hogy a magyarországi marketingköltségek az osztráknak csak mintegy egynyolcadát, a közvetlen versenytársaknak minősülő szomszédos országokénak pedig alig egyharmadát teszik ki.
A balatoni adatokat figyelembe véve az ellenzéki politikus úgy vélte: egyértelműen hiba volt, hogy a kormány felszámolta a Széchenyi-tervet. Szavai szerint a balatoni 4 csillagos szállodákban eltöltött, 34 százalékkal növekedő vendégéjszakák száma bizonyítja a terv sikerességét, hiszen a legtöbb 4 csillagos wellness szálloda ennek keretében épült.
Bánki Erik azt mondta, a fővárosban - tekintettel az egy szobára jutó bruttó árbevétel visszaesésére - az országosnál is kedvezőtlenebb a helyzet, és Budapestet illetően önálló marketing kampányt sürgetett.
MTI- fidesz.hu