fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Modernizálna a MÁV? - Milliárdok új mozdonyokra
2007. szeptember 10., 09:51
A MÁV a mozdonypark modernizációs programjának keretében közbeszerzési eljárást indított 25 kétáramnemű villamos mozdony beszerzésére, és további 25 opciójára - közölte a vasúttársaság. A vasútársaság évente több tízmilliárdos veszteséget termel, melyet a vezetés a többi között a mellékvonalak megszüntetésével próbál kezelni. MNO összeállítás.

Tájékoztatásuk szerint a kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban a mozdonyok kiválasztásának elsődleges szempontja a leggyorsabb szállítási határidő, a legalacsonyabb ár, valamint a magas szintű műszaki megbízhatóság. A MÁV a mozdonypark fejlesztésére modernizációs programot dolgozott ki, amelynek célja a vasúttársaság elöregedett, korszerűtlenné vált mozdonyainak modern, a vontatási piac által igényelt járművekre történő lecserélése, korszerűsítése.

A kétáramnemű villamos mozdonyok beszerzése mellett szól, hogy a jövőbeni piaci igényeknek való megfelelés nem teszik lehetővé, hogy egy vonat a határállomáson mozdonycsere miatt álljon. A beszerzés összege az első 25 járműre várhatóan meghaladja majd a 10 milliárd forintot.

Mint arról korábban beszémoltunk, a szakértők által 18 milliárd forintosra tartott beszerzés valószínűleg a nagy európai gyártók mindegyikét megmozgatja - főleg mivel több hónapja tudják, hogy nagy üzlet van kibontakozóban. A kontinensen egyeduralkodó Bombardier és Siemens bizonyosan megméreti magát, a francia Alstom pedig, amely legutóbb hazája vasúttársaságának köszönhetett egy nagyobb megrendelést, ezzel újabb üzletet köthetne Európában.

A mozdonyok finanszírozására a MÁV eszköz fedezetű hitelt kíván igénybe venni, a finanszírozó intézetet szintén közbeszerzési eljáráson választják ki.

A kétfordulós pályázaton a részvételre 2007. október 3-áig kell jelentkezni. Ezt követően dönt a MÁV a jelentkezők szerződéskötésre való alkalmasságáról. A részvételi szakasz után történik az ajánlattétel, majd a tárgyalások folyamata. A szerződéskötésre várhatóan 2008. márciusában kerül sor.

Egyetlen jövedelmező üzletágának, a szállításnak eladását tervező vasúttársaság folyamatosan termeli a veszteséget. Az évente produkált több tízmilliárdos hiány és a tetemes adósságállomány kezelésére a menedzsment a mellékvonalak bezárása és az utazási kedvezmények megkurtítása mellett többek között eladna a cég ingatlan vagyonából földterületeket és pályaudvarokat is. A legújabb ötlet pedig az, hogy a jegypénztárak működtetését a vasútállomásokon működő vendéglátóipari egységek vennék át.

MTI, MNO


fidesz.hu