fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Életet lehelnének a Trabantba
2007. szeptember 10., 11:02
Sokadszor próbálkoztak az ötven éve született, de immár tizenhat éve eltemetett Trabant márka feltámasztásával, Klaus Schindlernek talán sikerül. A Népszabadság írása.

Az utolsó, pontosan 3 086 862. Trabant 1991. április 30-án gördült le a zwickaui szalagról, ám a Last Edition példányokat jóval később, csak 1995 októberében értékesítették, mert az utolsó 444 Universal török importőre csődbe ment. A kombik egy kikötőben árválkodtak, ám a sachenringi gyárat birtokló Rittinghaus testvérek jó üzletet szimatolva visszahajózták a szállítmányt, és kisebb javítások után 19 444 márkáért minden darabját eladták. Még abban az évben bemutattak egy teljesen új modellt, de a Volkswagen-motoros UNI1 hibrid soha nem került sorozatgyártásra, egyetlen példánya múzeumban pihen.

Egy amerikai-üzbég vegyes vállalat taskenti kerékpárgyárában próbált összeszerelni Trabikat gyapotszár alapanyagú karosszériával 1997-ben, ám a kétezer dolláros népautó csak álom maradt, a keletnémet eredeti duroplast ruháját fenolból és gyapjúszálból kreálták. Egy magyar vállalkozás használt Trabantok felújított szerkezeteire épített Alma nevű nyitott autót, ám ez a próbálkozás is tiszavirág-életűnek bizonyult.

Útjainkon folyamatosan fogynak a klasszikusok: a Trabant-állomány egy év alatt hétezerrel csökkent. A KSH adatai szerint 2007. július elsején 73 586 darabot tartottak nyilván, ezek átlagkora 20,8 év.

Vannak, akik még mindig látnak üzletet a keletnémet népautóban, és talán újjászülethet a nem éppen tiszta üzemmódjáról emlékezetes Trabant, amelynek márkajogát a német Herpa játékgyár birtokolja. Az igazgató, Klaus Schindler az "initiative newTrabi" kezdeményezéssel utcára akarja vinni a német ikont - az erősen retrós prototípus kész, igaz, még csak 1:10 arányú maketten. Az autó formájában őrzi a hagyományt, technikájában viszont biztosan változni fog. Erről egyelőre többféle elképzelés létezik, az egyik változat szerint háromhengeres minidízel hajtaná, amelyet a héten nyíló Frankfurti Nemzetközi Autószalonon állítanak ki. Az, hogy mennyire fog megnőni, a közönség reakciójától függ, lehet, hogy ez is csak a Trabant Saga újabb fejezete lesz.

A Herpa egyébként tizenhét éve százezerszám gyártja a Trabantokat - a nosztalgiamakettek ma is népszerűek. Olyannyira, hogy bővült a választék: a berlini szuvenírüzletekben megjelent a vetélytárs kisebb és négy eurónál olcsóbb Trabantja. A Maisto cég termékein halvány Made in China felirat jelzi a származási helyet. Lehet, hogy a nagyot is olcsóbb lesz majd távol-keleti üzemben gyártatnia a német cégnek, legalábbis, ha versenyképes árral akar kalkulálni.

Boros Jenő, Népszabadság


fidesz.hu