fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Hitelből vesz mozdonyokat a MÁV
2007. szeptember 11., 10:06
Villamos mozdony beszerzésére hirdetett tendert a MÁV, ezzel azonban a korszerűtlen járműparknak csak egy részét tudják megújítani. A Magyar Hírlap írása.

Legutóbb 2002-ben, még a kormányváltás előtt vásárolt tíz új villamos mozdonyt a MÁV, azóta időszakos felújításokkal tartják karban a vontatóállományt. A vasúttársaság most 25 darab kétáram nemű mozdony beszerzésére indított közbeszerzési eljárást, további 25 megvételére pedig opciós lehetősége nyílik. A kétfordulós pályázaton részt vevők október 3-ig adhatnak ajánlatot. Jelentős megrendelésről van szó, s minden bizonnyal külföldi nagy multinacionális vállalatok adnak be ajánlatot, ugyanis az egykoron híres hazai mozdonygyártás mára teljesen leépült. A tender értéke a 25 mozdony esetében húszmilliárd forintra tehető, a piacon a MÁV-nak szállítandó közepes teljesítményű villamos mozdonyhoz ugyanis 650-800 millió forintért lehet hozzájutni. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a majdani szállítóval legkorábban 2008 márciusában lehet a szerződést megkötni. A tenderen a szállítási határidő, az ár, illetve a műszaki megbízhatóság számít leginkább.

Elsősorban azért rendel meg a MÁV kétáram nemű - azaz a hazaitól eltérő feszültséggel villamosított vonalakon is használható - mozdonyokat, mert ezek a hagyományos járműveknél csak egy-két százalékkal drágábbak, ám külföldi fuvarokat is lehet velük bonyolítani. A jelenlegi vontatópark műszaki állapotát figyelembe véve viszont a MÁV aligha használja külföldön a mozdonyokat. A belföldi forgalomban ugyanis igen gyakran előfordul a mozdonyhiány, hiszen egyrészt nincs elegendő vontatójármű, másrészt az állomány még a hatvanas években beszerzett alaptípusra épül. A meglehetősen tartósnak bizonyuló V43-as típusból 339-et üzemeltet a MÁV, ezeknek egy részét azonban már felújítani sem éri meg. Azzal együtt, hogy az elmúlt években nem volt jelentősebb mozdonybeszerzés - a legutóbbi tízes széria előtt a MÁV 1988-ban vásárolt utoljára új mozdonyt - úgynevezett nagyjavításokkal tartotta szinten járműveit a társaság, döntően Eurofima hitelből.

Az új mozdonyok finanszírozásához a MÁV-nak most sincs pénze, a járműveket eszközfedezetű hitel formájában vásárolja meg, erre külön tendert hirdet. A tetemes adósággal és éves hiánnyal küszködő vasúttársaság a személyvagonparkjának - amelynek nagy része hasonló korú, mint a mozdonyok - is csak egy részét tudja megújítani, ez azonban már elengedhetetlen fejlesztés. A MÁV Cargo eladása után a tervek szerint harmincmilliárd forintot forgatnának vissza fejlesztésekbe, ám ezzel az összeggel leginkább csak az önrészt tudják finanszírozni.

Putsay Gábor, Magyar Hírlap


fidesz.hu