Eddig úgy tudtuk, hogy négy évvel ezelőtt, a környezetvédelmi előírások szinte minden betűjét megsértve rakták le Csepelen azt az 1200 tonna galvániszapot, amelyről még mindig folyik a titkolózás. Illés Zoltánnal augusztus 31-én tartott sajtótájékoztatónkon bebizonyítottuk, hogy személyi és üzleti kapcsolatok voltak a galvániszapot lerakó cég és a csepeli Rákóczi Liget 481 lakását építő cégek vezetői között. A Murus Zrt. az Indexen próbálta cáfolni állításainkat, de "cáfolatuk" nagy része inkább egy részletes beismerésnek tűnik.
Kreisz Gyula, a Murus Zrt. vezérigazgatója az Indexnek adott interjújában elismerte a személyes és üzleti kapcsolatát a veszélyes hulladékot lerakó céggel. Ugyanakkor a Nagymező utcai mélygarázs kivitelezőjeként is elhíresült cég vezérigazgatója több olyan kijelentést is tett, amely cáfolja a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium eddigi állításait.
Kreisz Gyula elismerte, hogy Gönczi Alberttel és Hajts Attilával együtt tulajdonrészt próbáltak szerezni a csepeli galvániszapot lerakó Fríz Kft.-ben, és galvániszap-feldolgozás céljából saját céget is alakítottak Fríz 2004 Kft. névvel. A mérgező hulladékot a Diamond Build Kft. telkén rakták le, amelynek szintén a Murus Zrt.-ben is megtalálható Hajts Attila az ügyvezető igazgatója. A galvániszapot lerakó cég ellen jelenleg is folyik a felszámolási eljárás, vezetője "hajléktalan", vagyona nincs - miközben az államnak okozott kár valószínűleg meghaladja a 100 millió forintot. Ezzel szemben a Murus Zrt., a Csepeli Lakásfejlesztő Zrt., valamint a House-Line Kft. jelenleg is milliárdos nagyságrendű beruházásokban érdekeltek. Ilyen a csepeli Rákóczi Liget lakópark, ahol jelenleg is 481 lakás építése folyik.
Kreisz Gyula a cikkben azt állította, hogy a galvániszapot az illetékes környezetvédelmi hatóság tudtával, szállítási engedélyével, sőt, annak felügyeletével szállították Csepelre. A Fríz Kft. tevékenysége szerinte azért lehetetlenült el, mert a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség váratlanul nem hosszabbította meg az érvényes feldolgozási-működési engedélyt. A felügyelőség, a minisztérium és a csepeli önkormányzat vezetői azonban mind a mai napig azt állítják, hogy a veszélyes hulladék lerakására és csepeli feldolgozására a Fríz Kft. nem kapott engedélyt.
E fenti állítás kapcsán azt kérjük Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter úrtól, hogy azonnal indítson belső vizsgálatot az illetékes zöld hatóságnál az ellentmondás feloldására, és az igazság felderítésére.
Továbbá, Kreisz Gyula felettébb furcsán beszélt a júniusban váratlanul megjelent, újabb 10 tonna hulladékról. Mint az ismert, a Fidesz csepeli képviselői a helyszínen lefotózták a Murus Zrt. kisteherautóját, melyen ismeretlen tartalmú hordókat szállítottak a telephelyre. A Murus Zrt. kisteherautóján látható hordókat később már a galvániszapos hordók között találtunk meg. Kreisz szerint a kisteherautót az adott pillanatban már egy másik cég bérelte, amelyet nem nevezett meg. Ehhez képest tudni vélte, hogy a mai napig azokon a hordókon szállítanak üzemanyagot a munkagépekbe, és a galvániszap-telepekre, így az illegális anyagszállítás kizárt. (A hatóságok ugyanakkor a Fidesz bejelentése után szintén észlelték, és hivatalosan jegyzőkönyvezték a veszélyes hulladék mennyiségének kb. 10 tonnás növekedését; sőt ez ügyben tettünk meg a legutóbbi rendőrségi feljelentést is.)
A pályázati kiírásban az elszállításra és a kármentesítésre előirányzott 60 millió forintos költséget reálisnak tartjuk. Az állam kára azonban sokkal nagyobb, számításaink szerint meghaladhatja a 100 millió forintot.
A Fidesz-KDNP csepeli frakciója továbbra is elsődleges feladatnak azt tartja, hogy a csepeli embereket, az ivóvizet és a Duna természeti környezetét rendkívül veszélyeztető galvániszapot egyszer és mindenkorra, a lehető leghamarabb szállítsák el.
Ezen túlmenően, követeljük, hogy az önkormányzati, környezetvédelmi és a bűnüldöző hatóságok együttműködve derítsék fel, és tárják a nyilvánosság elé hazánk egyik legsúlyosabb környezetszennyezések körülményeit. Nevezzék meg, és ítéljék el a felelősöket és a mulasztókat, illetve az utolsó fillérig hajtsák be a szennyezésre fordított közpénzt!
Németh Szilárd
Illés Zoltán