Naponta 8 ezer jármű hajt át a tokaji hídon, ezek közül 2400 teherautó, 1500 pedig kamion - mondta az InfoRádiónak a város polgármestere.
Májer János szerint elviselhetetlen a forgalom, amely a világörökség részének választott város központjában, szűk utcákon halad keresztül. A 38-as út tulajdonképpen egy egyirányú utca, ahol képtelenek a gyalogosok közlekedni, a járművek miatt pedig tönkremennek a házak és a pincék.
Az autópálya sem segít
A szakértők korábban azzal számoltak, hogy ha átadják az M3-as autópálya Görbeházától Nyíregyházáig húzódó szakaszát, akkor a Tokajon áthaladó forgalom jelentősen csökken majd, a polgármester azonban kijelentette: nem történt változás.
Májer János úgy véli: a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozóknak eszük ágában sincs 150 kilométert kerülni, és még fizetni is az autópályadíjat, amikor a legrövidebb utat is választhatják, amely éppen Tokajon halad át.
A Szerencsre tervezett szalmatüzelésű erőmű csak ront majd a helyzeten, csak még nagyobb lesz a forgalom, ami már most is óriási, hiszen ősszel a szerencsi cukorgyárba a gazdák is Tokajon keresztül szállítják a cukorrépát a szabolcsi földekről - közölte a polgármester.
Elkerülő kellene
Májer János szerint bele kellene foglalni az országos területrendezési tervbe, hogy déli elkerülő szakasz épüljön a 38-as úton, amely Tokaj alatt viszi el a forgalmat, így tehermentesíti a hegyaljai világörökségi területet és néhány szabolcsi falut.
A polgármester elmondta: ő nem tilthatja ki a teherforgalmat Tokaj területéről, a főút ugyanis állami kezelésben van.
Hozzáfűzte: demonstrálni ugyan lehet, de mivel minden kétszámjegyű út mentén hasonló problémák jelentkeztek, emiatt nem fogják átépíteni a 38-as utat.
Mások is ezen az állásponton vannak
Ezt a véleményt osztja a Tokaj Reneszánsz Egyesület is. A szervezet vezetoje felhívta a figyelmet arra, hogy Szerencs közelében nincs megfelelő nyersanyag, így biztos, hogy Tokajon keresztül szállítják majd a szükséges szalmát. Az erőmű - bár megújuló energiafelhasználással működik -, a tokaji borvidékre is rossz hatással lehet - hívta fel a figyelmet Mészáros László.
Felvetődött az is, hogy az egyre nagyobb forgalom és a magas légszennyezettség miatt Tokaj elveszítheti a Világörökség címet.
A kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnökhelyettese szerint erről egyelőre nincs szó, Fejérdi Tamás szerint viszont az a kérdés jogos, hogy veszélyeztetettségi listára kerülhet-e a Tisza-parti település.
Az InfoRádió megkereste az erőmű megépítését engedélyező regionális környezetvédelmi felügyelőséget. A szervezet vezetője nem kívánt nyilatkozni, Pintér István közleményéből azonban kiderül, az erőmű korszerű, megfelel a környezetvédelmi előírásoknak. A hatóság azonban - mint írják - nem vehet alapul ipari vagy turisztikai szempontokat.
inforadio.hu - fidesz.hu