fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Új helyzetben az uniós vasutak
2007. szeptember 25., 17:32
Az Európai Parlament kedden szavazta meg utolsó olvasatban a nemzetközi vasúti személyszállítási piac 2010-es megnyitásáról, a vasúton utazók jogairól, valamint a mozdonyvezetők képesítéséről szóló jogszabályokat.

A mai napon hagyták jóvá a képviselők Strasbourgban az európai vasút szempontjából mérföldkőnek is nevezhető döntést, melyet az Európai Tanács és az Európai Bizottság a nyár folyamán már jóvá hagyott. A jogszabály elfogadását követően Barsiné Pataky Etelka, európai parlamenti képviselő kiemelte, hogy a személyszállítás liberalizálása csak akkor lesz sikeres, ha gazdaságilag egészséges, logisztikailag felkészült modern vasúttársaságok fogják nyújtani a szolgáltatást.

A Fidesz képviselője szerint az új és egyes régi tagállambeli vasúttársaságok jelenleg is küzdenek a felhalmozott deficittel, a tagállamok pedig a konszolidáció problémájával. Mindez látszólag nemzeti ügy, de méreteit, és jelentőségét illetően európai léptékű probléma, és mind a három tárgyalt vasúti törvény megvalósíthatóságát veszélyezteti - hangsúlyozta Barsiné.

Mindezeket figyelembe véve Barsiné Pataky Etelka sürgette az Európai Bizottságot, hogy munkaprogramjában tűzze napirendre az európai vasutaknak a kibővített unióbeli valós helyzetének vizsgálatát. A cél az, hogy az új tagállamokban meglevő értékek - jelen esetben vasúti szolgáltatás - ne essen áldozatul a belső piaci nyitásnak, hanem értékes része legyen annak. Ezt sajnos korábban más típusú szolgáltatásoknál nem mindig sikerült elérni, tette hozzá.

Barsiné szerint a magyar kormánynak tudomásul kell vennie, hogy e vasúti jogszabályokkal lényegében megszületnek azok a keretek, amelyek a vasúti szolgáltatás szabályozását jelentik. Ez Magyarország számára - geopolitikai helyzetéből adódóan - a pozitívumokat megsokszorozza, a Kárpát-medencében lévő üzleti pozícióját megerősíti.

Ebben a vonatkozásban a magyar kormány által elképzelt privatizáció a közjavakkal való nem felelősségteljes gazdálkodást jelenti. A MÁV-nak szakmai és gazdasági partnerre van szüksége ahhoz, hogy pozícióját stabilizálni tudja.

A meghozott jogszabályok tükrében a magyar vasútnak 2010-re fel kell készülnie a nemzetközi piacnyitásra. Erre mindössze három év maradt.

EP-frakció sajtóosztálya

fidesz.hu