Jövőre az egyik legnagyobb villanyáram-felhasználó, a MÁV Zrt. csak a szabad piacról szerezheti majd be a villamos energiát. A vasúttársaság ilyen irányú költségei ezzel együtt vélhetően megemelkednek, ugyanis az előrejelzések szerint 2008-ban drágul a villamos energia.
A vasúttársaságnál ez a tétel igencsak meghatározó, mert a személyszállító vonatok 83 százalékát villamos mozdonyok továbbítják, és azt is figyelembe kell venni, hogy a MÁV naponta háromezer járatot üzemeltet. Emiatt jövőre a vasúti menetdíjak jövő évi drágulását, bár a viteldíjak meghatározása ennél bonyolultabb. A vasúti jegyek ugyanis hatóságilag szabályozottak, és ennek csak egy részét határozzák meg az energiaárak, a közszolgáltatások - ilyen a vasúti is - fogyasztói költségeiről leginkább társadalompolitikai szempontok alapján döntenek az illetékes szaktárcák, így a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), illetve a Pénzügyminisztérium vezetői.
A vasúti jegyek az idén már szokatlanul nagy mértékben, két lépcsőben átlagosan harminchárom százalékkal drágultak, ám ez annak a politikának a következménye volt, hogy a GKM egy szintre hozta a vonat és helyközi Volánok tarifáit. Ezért pusztán a villamosenergia-ár emelkedése miatt a hatósági árak csak kismértékben változhatnak, hiszen ebben az esetben az autóbusz-tarifákat is módosítani kellene, ráadásul évente csak kétszer lehet árat emelni. Mivel a Volán társaságok járművei szinte kizárólag gázolajjal működnek, esetükben az üzemanyagárak ingadozása a mértékadó.
A gyakorlatban a szabályozott árakkal sem lehet előtérbe helyezni a közösségi közlekedést az egyénivel szemben. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az energiaárak növekedéséből adódó többletköltségeket a társaságoknak kell kigazdálkodniuk. Ez vélhetően jövőre sem lesz másképpen a MÁV-nál, és valószínűleg tovább növelheti a vasúttársaság veszteségét.
A MÁV az idén a szükséges villamosenergia-mennyiség 98 százalékát közüzemekből szerzi be, hatósági áron, mert szakemberei ezt tartják a legolcsóbb megoldásnak. Tavaly és tavalyelőtt viszont a mennyiség kilencven százalékát a szabad piacról vásárolták, mivel tájékoztatásuk szerint ezzel milliárdos nagyságrendű megtakarítást értek el. A MÁV teljes energiaköltségének 56 százalékát teszi ki a villanyáramra fordított összeg.
Putsay Gábor, Magyar Hírlap
fidesz.hu