Firtl Mátyás emlékeztetett arra, hogy ő maga több évig a megye szociális területét felügyelte, az előző ciklusban a parlament szociális bizottságának tagjaként is rálátást és tapasztalatot szerzett a területen, amelyek birtokában nem tartja megfelelőnek az évek óta többször módosított törvényt, amelyet a legkiszolgáltatottabbak elen hoz a magát szociáldemokratának nevező kormánytöbbség.
A törvényjavaslat ugyanakkor szembeállítja fenntartókat, az intézményvezetőket a gondozottakkal, újabb terhet ró az önkormányzatokra, holott a legrászorultabbak, - a betegek, az idősek és a fogyatékkal élők - éppen a kormányzati átgondolatlan reformnak nevezett megszorítások következményeinek az elszenvedői.
A Fidesz-KDNP frakció a szeptember 11-i általános vitára bocsátott törvényjavaslatot nem támogatja, mert az nem más, mint a kormány újabb támadása az idősek, a tartósan betegek, a fogyatékosok ellen - mondta Firtl Mátyás, aki kijelentését megindokolandó sorolta fel azokat a következményeket, amelyekkel a törvény bevezetése jár:
Szűkíti az intézménybejutás lehetőségét. Azaz napi 4 órás ápolási szükséglet alatt az idősek nem kerülhetnek bentlakásos intézménybe. A javaslat szerint ,,az idősek otthonába (...) rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igénylő személy látható el." Az idősek által fizetendő térítési díjat vagyon és jövedelemvizsgálat előzi meg.
Nő a térítési díj. A törvénymódosítás szerint az az idős ember, aki a minimálnyugdíj harmincszorosát meghaladó vagyonnal, vagy vagyon értékű joggal rendelkezik, annak a térítési díjat a többletjövedelmének figyelembevételével fogják megállapítani. A havi többletjövedelem lesz az alapja a magasabb havi térítési díjnak. Mindehhez hozzátartozik, hogy az intézmények az állami normatívát differenciáltan kapják, amelynek értékeit a költségvetési törvényben határozzák meg. Ha a kérelmező gondozási szükséglete és/vagy a jövedelmi viszonyai az idősotthoni ellátás módosított feltételrendszerének nem felel meg, akkor is igénybe veheti a szolgáltatást, de állami normatívában nem, vagy csak csökkentett mértékben részesül.
Megszűnnek a kötelező szolgáltatások. 2009. január 1-jétől megszűnik a támogató szolgálatok és a közösségi ellátások szolgáltatási kötelezettsége.
Ennek következményei: Szűkül a kistelepüléseken fogyatékkal élő mozgáskorlátozottak gyógyintézménybe szállításának lehetősége. Ellehetetlenülnek a civil és egyházi szervezetek, akik komoly pénzeket költöttek a fejlesztésre, beruházást hajtottak végre a támogató szolgálatok megszervezésére Felszámolják a pszichiátriai és szenvedélybetegek otthoni ápolását.
Szintén a törvénymódosítás következménye, hogy fölszámolják a családtámogatási kifizetőhelyeket. 2008. március 31-ig megszűnik a munkahelyeken a családi pótlék, az anyasági támogatás és a gyermekgondozási segély kifizetése a munkavállalóknak. Az államkincstár területi szerveihez bezúdítanak közel 450 ezer ügyet. Mindezekkel együtt a tervezett családtámogatási integráció jelentős többletköltséggel jár, az ellenőrzés lehetőségét viszont minimalizálja, és adott esetben akár az időben való kifizetést is veszélyeztetheti - jelentette ki a képviselő.
Kérdésre válaszolva Firtl Mátyás kifejtette: a megoldás egy teljesen új szociális törvény meghozatala lenne, amelynek része lenne a családi adózási rendszer bevezetése, amelyet a KDNP kidolgozott, és amely vitájának napirendre tűzését a kormánytöbbség leszavazta.
firtl.sopron.hu
fidesz.hu