fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
GVH: az idén eddig 680 millió forint fogyasztóvédelmi bírság
2007. szeptember 27., 14:29
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az idén lezárt eddigi 80 fogyasztóvédelmi eljárásban 680 millió forint bírságot szabott ki - mondta Nagy Márta, a hatóság elnökhelyettese.

Csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján elmondta: 2006-ban 63 eljárás keretében 1,84 milliárd forint bírságot vetettek ki.

A kiskereskedelmi szektorban 14 olyan jogsértést állapítottak meg, amikor az értékesítési akciók során nem volt megfelelő a tájékoztatás, és összesen 275 millió forint bírságot szabtak ki.

Mintegy 200 millió forint bírságot vetettek ki a mobiltelefon-szolgáltatók kommunikációs tevékenységével kapcsolatos hét lezárult eljárásban.

A harmadik legtipikusabb fogyasztóvédelmi ügy a repülőjegyek áráról szóló tájékoztatás hiányosságaihoz kapcsolódott, itt hat esetben, 103 millió forint bírságot vetett ki a versenyhatóság.

A GVH az idén is folytatta a bankszektorban a hitelkártya-kibocsátókkal kapcsolatos tájékozódást és 20 vállalkozással szemben összesen nyolc eljárást indított. Az eddig lezárt három procedúrában - K and H, Erste, Citibank - 37 millió forint bírságot állapított meg.

Egy további ügycsoportban, a kozmetikai termékekkel kapcsolatos szakmailag kellően nem megalapozott tájékoztatási gyakorlatot kifogásolta a GVH, mikor egyebek mellett egyes termékeknek gyógyhatást tulajdonítottak. Példaként megemlítette, hogy az Avont 20 millió forint bírsággal sújtották, és a GVH figyelme most a L'Orealra összpontosul.

Az interaktív televíziós játékokkal összefüggésben nyújtott megtévesztő tájékoztatás miatt négy eljárást indított a hivatal az idén. Ezek az ügyek a GVH által megállapított kötelezettségvállalás elfogadásával zárultak, így bírságot nem vetettek ki, ám a hivatal ennek teljesítését ellenőrizni fogja.

Nagy Márta kiemelte, hogy az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatáról szóló uniós irányelv 2007. december 12-én lép hatályba.

Elhangzott még, hogy a GVH Versenykultúra Központja 2007-ben 10 szervezet számára nyújtott összesen 30 millió forint támogatást azzal a céllal, hogy a civil szféra egyes szereplői tevékenységükkel elősegítsék a magyarországi versenykultúra, illetve a fogyasztói kultúra fejlesztését és terjesztését.

Tóth Tihamér, a GVH elnökhelyettese, a versenytanács elnöke elmondta, hogy a versenytörvény 2005. évi módosítása iktatta a jogrendszerbe a kötelezettségvállalás jogintézményét. Ez azt jelenti, hogy ha az eljárás alá vont vállalkozás kész vállalásokkal a GVH kifogásait orvosolni, akkor mód van a procedúra rugalmas, mindkét fél és a fogyasztó számára is előnyös, praktikus lezárására.

Utalt arra, hogy 2006-ban 12 eljárásban, míg az idén eddig nyolcban kötelezte a GVH a szabálytalankodókat kötelezettségvállalás teljesítésére.

A versenytanács elnöke példaként megemlítette a "csupasz" (telefon előfizetéshez nem kötődő) ADSL internet szolgáltatókkal szemben indított eljárásokat. Ezekben az esetekben az erőfölény bizonyítása miatt elhúzódó eljárás amúgy is értelmetlenné teheti a beavatkozást a gyorsan változó piacon, ezzel szemben a kötelezettségvállalás elfogadásával a közérdeket sértő magatartás gyorsan orvosolható, és a fogyasztók is jobban járhatnak.

MTI - fidesz.hu