ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Hiába vállalt áldozatokat a lakosság

Nyilvánvalóvá vált a megszorítások kihirdetése óta eltelt időszakban, hogy hiába hozott áldozatokat a lakosság - értékelte lapunknak az adó- és központi áremelések hatását Járai Zsigmond. A jegybank volt elnöke szerint gazdaságélénkítés helyett jelenleg a gazdaság leépítése folyik, s ez nem vezeti ki az országot a válságból. Ahhoz, hogy helyzetünk javulni tudjon, a bürokráciát le kellene építeni, és a korrupciót is fel kellene számolni. Ám mindkét területen csak szövegelés folyik, sőt a meghirdetett célokkal ellentétes folyamatok zajlanak - hangsúlyozta Járai.
Létrehozva: 2007. október 15., 10:52 | Utoljára frissítve: 2007. október 15., 11:57
nyomtat küld

- Igencsak megváltozott a gazdaság állapotáról szóló nyilatkozatainak hangneme a jegybankelnöki posztról történt búcsúzása óta. Egy pénzügyi konferencián legutóbb egyenesen úgy fogalmazott, hogy miután a modern állam nem alakult ki nálunk, a rablás most már intézményesített formában zajlik hazánkban. Nem túlzás ezt általánosságban kijelenteni?

- Amikor a Magyar Nemzeti Bankban dolgoztam, mindig a jegybank álláspontját képviseltem, nem pedig a sajátomét. A kettő nem feltétlenül fedte egymást teljesen. Most már a saját véleményemet fogalmazhatom meg, és nem csak a jegybankot érintő kérdésekben. Valóban nem alakult ki a modern piacgazdaság Magyarországon, részben a lezajlott privatizáció rossz szerkezete, részben a saját tudatlanságunk miatt. Sokszor nem tudtuk, milyen jogszabályok szükségesek a modern piacgazdaság létrehozatalához, milyen intézkedések kellenek a verseny kialakításához, hogyan felügyeljük a versenyt. Egyfajta rablógazdálkodás, rablókapitalizmus jött létre így hazánkban, amiben nemcsak magánszemélyek rabolnak, hanem a korábbi állami monopóliumok privatizált utódai is egyfajta rablást végeznek. Nem véletlen, hogy nálunk számos terméknek jóval magasabb az ára, mint Nyugat-Európában, hiszen olyan monopolhelyzetű vállalatokat privatizáltunk, amelyek helyzetükkel ma is vissza tudnak élni a fogyasztók rovására.

- Ez érvényes a magyar bankrendszerre is?

- Hogyne. A magyar bankrendszer Európa legnyereségesebb bankrendszere, valószínűleg azért, mert itt sem alakult ki egészséges verseny. De említhetem a kiskereskedelem egy részét, az elektromos és telekommunikációs mamutcégeket vagy az önkormányzati tulajdonú közlekedései, távfűtési vállalatokat. E területeken a mai napig nincs, vagy csak igen korlátozott a verseny.

- Évek óta hazánk egyik legnagyobb gondjának nevezi a korrupciót. Nemrég azt mondta: néhány rablóbanda rátelepedett az országra: hol privatizálnak, hol pedig kormányoznak. Nem túl erős ez a megállapítás?

- Nem. Régebben is létezett a korrupció, ma azonban sokkal elterjedtebb és erősebb, átszövi az egész gazdaságot. Ez elsősorban az állami pénzek elosztására és az állami megrendelésekre érvényes. Segíti a korrupció elburjánzását, hogy nem megfelelők az átláthatóságot szavatoló jogszabályok, nem világos a pénzügyi elosztás rendszere, nem erős a nyilvánosság ellenőrző szerepe. Ezzel pedig sokan visszaélnek.

- A közgazdászszakma egy része az ön kijelentéseit politikai nyilatkozatokként is értékeli. Mennyiben ad nekik igazat?

- A szakma felelőssége is jócskán közrejátszott abban, hogy hazánkban a mai napig nem alakult ki a modern piacgazdaság, s hogy tavaly tavaszra pénzügyi válság közelébe került az ország. Ugyanazok a közgazdászok, akik a 80-as években még haladó nézeteket vallottak, ma kiszolgálói e rendszernek. A közgazdászok egy részének véleménye ezért nem is érdekel. A nyilatkozataim politikai felhangjáról pedig csak annyit: nem a kijelentéseim a durvák, hanem a jelenlegi helyzet. Egyébként sem a kijelentések felhangját kell vizsgálni, hanem azt, hogy megfelelnek-e a valóságnak, vagy sem.

- A Gyurcsány-kormány megszorító csomagját is élesen bírálta. Ön szerint a jelenlegi intézkedések szétverik az egészségügyet, az oktatást, az adóemelések csökkentik az ország versenyképességét. A világ legmagasabb hiányát azonban valahogyan mégis csökkenteni kellett, mégpedig - a fenyegető pénzügyi válság miatt - igen gyorsan. Milyen területeken kellene akkor a tartós egyensúly kialakításához hozzákezdeni?

- Az államháztartást valóban rendbe kellene hozni, hiszen azt a Medgyessy-Gyurcsány-kormányok tönkretették. Most olyan helyzetben van az ország, hogy gondjait csak átfogó és érdemi reformok segítségével lehet megoldani, hiszen az előző hat év elhibázott gazdaságpolitikájának "eredményét" csak így lehet kijavítani. A reformoknak nevezett jelenlegi intézkedések iránya azonban teljesen rossz, a lépéseket tehetségtelenség és hozzá nem értés jellemzi. Bizonyos intézkedéseket, például az egészségbiztosítási rendszer átalakítását, társadalmi konszenzus nélkül felelőtlenség bevezetni. Ahhoz, hogy a reformok sikeresek legyenek, először őszintén meg kellene szerezni a társadalom egyetértését, majd el kellene fogadtatni a közvélemény többségével a javaslatokat. A jelenlegi lépésekről a társadalom minimális egyetértése nélkül döntöttek, ami óriási felelőtlenségre utal. A másik fő problémát az jelenti, hogy a kormány elsősorban adóemelésekkel próbálja meg egyensúlyba hozni a költségvetést, ahelyett, hogy kiadásait csökkentené, jóllehet az alapvető gondot a magas állami túlköltekezés okozza.

- Tény, hogy az államháztartás helyzete főként az adóemelések miatt javult, ám több területen a kiadásokat is csökkentették.

- Néhány helyen valóban történt kiadáscsökkentés, ám épp a nem megfelelő területeken. Az oktatásból és az egészségügyből vontak ki forrásokat. Azok a szektorok azonban, ahol a legtöbb a felesleges kiadás, érintetlenek maradtak. Ezek az állami bürokrácia és a szociális ellátórendszerek területei, amelyek jóval több pénzt emésztenek fel a szükségesnél. E tételekre a GDP arányában hazánk sokkal többet költ, mint a többi uniós tagállam. Egészségügyre és oktatásra az EU-átlagnak megegyező arányban fordítunk összegeket, de a kutatás és gazdaságfejlesztés sokkal kevesebb forrásban részesül, mint versenytársainknál. A költségvetés kiigazításánál egyébként elegendő lett volna követni néhány olyan ország példáját, amelyek sikeresen és gyorsan rendbe hozták államháztartásukat. Így például Spanyolországét, Svédországét, Dániáét vagy Chiléét. A jegybank nemrég 12 ország költségvetési konszolidációját nézte át, s ez azt mutatta, hogy a kiigazítás azokban az államokban volt sikeres, ahol az egyensúlyt kiadáscsökkentésen és nem adóemeléseken keresztül érték el. Nálunk az adóemelések nyomán a GDP 50 százalékát osztja szét újra az állam, ez az arány versenytársainknál csak 40 százalék. Ahhoz, hogy helyzetünk javulni tudjon, a bürokráciát és a korrupciót is le kellene építeni, ám mindkét területen csak szövegelés folyik, sőt a meghirdetett célokkal éppen ellentétes irányú célokat vezetnek be. A vizitdíj és a gázártámogatás például óriási papírmunkával jár, azaz a leépítés helyett tovább nő a bürokrácia. Ugyanez vonatkozik a korrupcióra: miközben különböző javaslatcsomagokat vitatnak meg, egyre mélyebbre hatol a korrupció. A javaslatok többsége egyébként is csak a figyelemelterelést szolgálja.

- A megszorítások tavaly nyári bejelentésekor azt mondta, nincs semmi garancia arra, hogy a lakosság áldozatvállalása nem lesz hiábavaló. Azóta több mint egy év telt el. Még mindig ugyanez a véleménye?

- Az azóta eltelt időszakban nyilvánvalóvá vált, hogy hiába hozott áldozatokat a lakosság. A jelenlegi gazdaságpolitika nem vezet ki minket a válságból. Az intézkedések lelassították a magyar gazdaságot, így az a torta, amit el lehet osztani, egyre kisebb lesz. Magyarországon gazdaságélénkítés helyett gazdaságleépítés folyik. Ráadásul 2009-től, a választások közeledtével újra felpöröghet a túlköltekezés, a költségvetés hibás szerkezete miatt ismét megjelenhetnek a korábbi problémák, a hiány növekedése és az államadósság emelkedése. Az osztogatás ugyanis hitelfelvételből valósul meg, nem pedig a gazdaság teljesítményéből. Mindez azt jelentheti, hogy a mostani rossz pályáról is lejjebb csúszhatunk. Nem tudom, meddig lehet lefelé csúszni anélkül, hogy egy komoly valutaválsággal ne találja magát szembe az ország. Annyi azonban biztosnak tűnik, hogy a válság esélye 2009-től megnövekszik.

- Mindezek alapján mennyire tartja reálisnak Gyurcsány Ferenc legutóbbi bejelentését, hogy hazánkban 2011 és 2013 között lehet bevezetni az eurót?

- Annyira, mint Gyurcsány Ferencnek az euróról szóló korábbi nyilatkozatait. Semennyire. A jelenlegi út nem visz el bennünket az euróhoz. Az uniós valutát egy helyes gazdaságpolitika bevezetését követő öt-hat éven belül lehetne átvenni, a szakértelem hiánya miatt ettől a kormánytól azonban nem várható a hazánk számára megfelelő politika kiépítése.

- A napokban jelenik meg önéletrajzi elemekkel tarkított könyve, A pénz beszél címmel. Ebben alaposan kiosztja kiosztja az 1995-ös stabilizáció szellemi atyjának tartott két kollégáját. Bokros Lajos akkori pénzügyminiszter és Surányi György, a jegybank akkori elnöke ön szerint a kiadások csökkentése helyett az infláció felpörgetésével állította helyre az ország pénzügyi egyensúlyát, ami lehetetlen helyzetbe hozta a társadalom legszegényebb rétegeit. Mennyire igaz ez a mostani kiigazító csomagra?

- Részben, a posztmarxista közgazdasági iskola képviselői ugyanis jórészt az infláció felpörgetésében és a jövedelmek elértéktelenítésében tudnak gondolkodni. Az elszegényítés mértéke azonban most korántsem akkora, mint 1995-ben, többek között azért, mert mi a Surányi-érától eltérő monetáris politikát folytattunk, és nem hagytuk elszabadulni az inflációt. 2002-ben, a száznapos program meghirdetése után azért erősen élt bennem a gyanú, hogy a kiosztott jövedelmeket ismét a pénzromlás felpörgetésével akarják elértékteleníteni. Ezt a célt szolgálta volna a forint gyengítése is, amit nem hagytunk. Jelenlegi helyzetünk azonban korántsem mondható kedvezőnek, hiszen az inflációt most is felpörgették az adóemelések és a hatósági árváltoztatások. Emiatt az uniós országok közül mi produkáljuk az egyik leggyorsabb ütemű pénzromlást.

- Könyvében arról a 700 millió forintos hitelről is ír, amit az ön által vezetett bank nyújtott Gyurcsány Ferencnek. Miért tartotta fontosnak, hogy külön fejezetben emlékezzen meg erről a kölcsönről, hiszen azt a miniszterelnök visszatörlesztette?

- Az életemnek egy kicsi, de érdekes fejezete volt, amikor Gyurcsány Ferenc a Motim megvásárlásához kért kölcsönt az irányításom alatt álló Magyar Hitel Banktól. A hitelt valóban visszafizette, az viszont azóta is kérdés, hogy a mostani miniszterelnök miként kaphatta meg a vállalatot kevesebbért, mint amennyi a cég árukészlete és készpénzállománya volt.

(Szabó Eszter, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések