ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Három hazugság

Az egészségbiztosítás rendszerének magántulajdonba adását igazolni igyekvő propaganda három alaptalan feltevésen nyugszik. Ha bebizonyítjuk ezek tarthatatlanságát, előttünk áll a közvagyon ellen közhatalmi eszközökkel indított támadás a maga meztelen valóságában.
Létrehozva: 2007. október 18., 07:38 | Utoljára frissítve: 2007. október 18., 07:42
nyomtat küld

A vagyonkezelő

Az első, kimondatlan és meg nem kérdőjelezett állítás, hogy a kormány olyasmit ad el, ami az államé, tehát eljárása jogszerű. Ez nem igaz. A közvagyon három eleme közül a kormány csupán az állam üzleti vagyonával rendelkezik szabadon az éves költségvetésben jóváhagyott gazdaságpolitikai céljai szolgálatában (adókkal és más állami bevételekkel, üzleti vállalkozásokban fekvő állami vagyonnal). Ettől eltérő a nemzeti vagyon (kincstári vagyon) jogállása, amelyet jogos tulajdonosa, a nemzet törvényes feladatai ellátása céljából bocsát a közintézmények rendelkezésére. A tulajdonosi jogokkal itt a népszuverenitást gyakorló szervezet, az Országgyűlés rendelkezik. Azonban a társadalombiztosítás vagyonának helyzete ettől is különbözik: ez utóbbi a járulékfizetők közös magántulajdona, amelyet a szolidaritási elv értelmében egyéni vagy közös céljaikra fordítanak. Az Országos Egészségpénztár önkormányzati kezelését az állam bizonyos okokból megszüntette, s ez a "visszaállamosítás" kelti most azt a szerencsétlen látszatot, mintha a kormányzat fennhatósága a gondjaira bízott vagyon elidegenítésére is kiterjedne.

Két mechanizmus

A tulajdonforma megváltoztatása a vagyonkezelő (kormányzat) részéről önkényes, ha nem kéri ki ehhez a tulajdonosok jóváhagyását. Ennek két formája képzelhető el egy demokratikus jogállamban. Az egyik, ha a kormányzó többség erre választási programjában kér és kap kifejezett felhatalmazást. A másik, ha népszavazás útján győződik meg a tulajdonosok akaratáról. Minden más eljárás tulajdon elleni bűncselekmény, amelynek a járulékfizetők az áldozatai.

A második alaptalan előfeltevés, amelyen a készülő törvény tervezete nyugszik, hogy a piaci elv (magánbiztosítás) és a szolidaritási elv (kötelező általános társadalombiztosítás) egy szervezeten belül egymással összeegyeztethető. A szolidaritási elv azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló források elosztása a biztosítottak elismert igényei alapján történik, az ellátás módjáról az orvos dönt, és az ellátást a hatóság ellenőrzi. (A társadalombiztosítás és a szakhatóság. Az, hogy nálunk nem ellenőrzi kellőképpen, nem ok a rendszer szétverésére.) Ezzel szemben a biztosítási üzletág szabályai szerint az erőforrások elosztása a befektetések jövedelmezősége szerint történik, az ellátásról tehát a biztosító és az ellátást nyújtó vállalkozó piaci alkuja dönt, a hatósági beavatkozást az üzleti vállalkozás szabadsága és az üzleti titok elve erősen korlátozza.

Mindkét mechanizmus ésszerű, a képtelenségek akkor kezdődnek, ha egyszerre és egy rendszeren belül próbáljuk működtetni őket. A jogalkotó az ellentmondás feloldására fűt-fát ígér, egyszerre garantálja a biztosítottaknak az ellátások változatlan körét változatlan áron, valamint a hatóság mindenre kiterjedő felügyeletét, a biztosítóknak ugyanakkor garantált árbevételt, többségi jogokat a kisebbségi tulajdonrészhez és rendelkezési jogot a menedzsment felett. Valamelyik felet keserű csalódás fogja érni, alighanem azt, amelyiknek gyengébb az érdekérvényesítő képessége. Mert az alku és a rendszer folyamatos átalakítása a törvény életbe léptetése után kezdődik majd. Elvileg az sem kizárt, hogy az állam mindkét irányba vállalt kötelezettségeinek eleget tesz. Ez viszont az adófizetőknek kerülne nagyon sokba, lényegesen többe, mint amennyit a fülig eladósodó magyar kormányzat megengedhet magának.

Hatékonyságnövelés

Azt állítják, hogy a társadalombiztosítás üzleti alapokra helyezése az ellátás színvonalának javulásával fog járni, hiszen a piaci verseny a hatékonyság növelésére ösztönöz. Ez igaz lehet, a kérdés csupán az, hogy miben mérjük a hatékonyságot, és hogy a magánosítás nyomán valóban kialakulnak-e a piaci verseny feltételei. A befektetett tőke megtérülésének hatékonysága jelentősen növelhető ugyanis a költségek csökkentése révén, akkor is, ha ennek az ellátás minősége látja kárát. A hatékonyság csak akkor nem megy a minőség rovására, ha a vevő is képes piaci viselkedésre, azaz valódi döntési helyzetben van. Ez az egészségügyi szolgáltatások esetében nem áll fenn. A beteg kapcsolata a biztosítóval, illetve orvosával lényege szerint nem piaci természetű. A beteg nem vevő! Nem tudja, hogy mire van szüksége, ezért fordul orvoshoz. Nem tudhatja, hogy azt kapta-e, amire szüksége van, még azt sem, hogy amit "vásárolt", azt megkapta-e. Az üzleti biztosító pedig nem okvetlenül jó képviselője a biztosított érdekeinek; sokkal könnyebben ér el nyereséget, ha olcsóbb ellátásra tudja szorítani a szolgáltatót. A "pazarlás" megszüntetésének bevált eszköze többek között az orvosok fokozottabb kizsákmányolása, az ápoló személyzet elbocsátása, a drága kezelés olcsóbbal való helyettesítése stb. A konkurens biztosítók versenyétől, a kliensek elvesztésétől nem kell tartani, mert a (kevés számú) versenyző fő érdeke nem az ügyfelek megtartása, illetve elcsábítása. A költséges kliensektől éppenséggel megszabadulni igyekeznek majd. A fizetőképes keresletet pedig külön-külön, egymással szép egyetértésben terelgetik a kiegészítő magánbiztosítás és az egészségügyi magánvállalkozások felé.

Lányi András, az Élőlánc Magyarországért mozgalom elnökségének tagja

(Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések