ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Mértéktelen és mohó a régi-új elit

Aránytalan a magyar adószerkezet, folyamatosan gyorsul az elszegényedés, létrejön a roncstársadalom - mondja Bogár László. Az Echo Televízió Tabuk nélkül című műsorában a közgazdász-professzort a parlamenti adóvita kapcsán kérdezte Obersovszky Péter.
Létrehozva: 2007. november 9., 08:43 | Utoljára frissítve: 2007. november 9., 08:47
nyomtat küld

- Professzor úr, mi a véleménye a T. Ház elé vitt költségvetésről?

- A költségvetés mindig politikai kérdés is. Érthetően, hiszen a legfontosabb elosztási kérdésekről van szó, és az elosztás különböző csoportokat különbözőképpen érint. Az érdekharc, amikor a költségvetés alapvető elképzelései eldőlnek, mindenképpen politikai is. Ezeket a politikai konfliktusokat nem lehet kikerülni, mert ahol elosztásról van szó, ott mindig érdekek ütköznek, és ezt csak a politikai-hatalmi rendszer intézményeivel lehet kezelni. Alapvetően a szakmai alapkérdéseket kellene először tisztázni ahhoz, hogy a politika ezekben a finom elosztási mechanizmusokban dönteni tudjon. Én például ilyen alapvető szakmai kérdésnek tartom azt, hogy itt adókról volt szó. Valójában húsz éve, amióta a klasszikus, nyugati értelemben vett adórendszert létrehozták Magyarországon, minden kormány megígérte a nagy és átfogó adóreformot. Ezek homályos ígéretek maradtak.

- Ha már az adóreformot szóba hozta, feltűnő, hogy a multinacionális és a nagyon tehetős vállalkozások kapnak fokozott védelmet a magyar adórendszerben.

- Hogy ez mennyire így van, jelzi az a drámai adat, hogy 1988 és 2008 között, ez bizonyos értelemben a rendszerváltozás első húsz éve, a reálbérek, a bérből és fizetésből élők jövedelmei évi átlagban 0,7 százalékkal nőnek, viszont a tőkejövedelmet élvezőké 23 százalékkal. Tehát 33-szoros különbség volt nettóban a bérek és a tőkejellegű jövedelmek között. És ennek nyomán ma Magyarországon a megtermelt profitnak több mint kilencven százaléka a külföldi, döntően multinacionális vállalatoknál halmozódik fel.

- A most benyújtott javaslatok változtatnak ezen a szerkezeten?

- Ha változtatnak is, csak minimálisan. El lehet mondani a jelenlegi költségvetésről, hogy változások alig érzékelhetők. Arról nem is beszélve, hogy a konvergenciaprogram eleve kijelöli az utat, a kormánynak nincs különösebb mozgástere. Az a pici változás, amely lejátszódik a költségvetésben, tovább szorítja a prést a bérből és fizetésből élők kárára. Ez majd látszik azon, hogy legalább hat, de inkább hét százalékkal csökkennek majd a reálbérek. Megdöbbentő, miközben a profitok növekedését megalapozó adók, tehát adó- és elvonási rendszerek valójában a nagyoknak kedveznek. Egyébként emlékszik még, hogy amikor bevezették az szja-t Magyarországon, mennyi volt a legfelső adósáv?

- Nem.

- A legmagasabb adókulcs az 62 százalékos volt. Ez jelenleg 36 százalék. Ma a sima szja-val leadózott legnagyobb bér - nem tőkejövedelem - körülbelül havi harmincmillió forint. Ez mennyit adózott egykor, és mennyit most? A leggazdagabbak valahogy azért csak el tudták érni, hogy 62 százalékról 36 százalékra csökkenjen az őket sújtó adó.

- Feltűnő, hogy az Egyesült Államokban vagy az európai uniós országokban a domináns adónem a nyereségadó. Az áfa és a fogyasztást érintő adók viszonylag kicsik. Nálunk ez nem így van. Ez olyan aránytalanság, amelyen változtatni kellene.

- A nagy probléma az, hogy jelenleg Magyarországon a verbális polgárháború korszakát éljük.
A kavargó, örvénylő szótenger rossz feltételeket teremt ahhoz, hogy alapkérdésekben lépjünk. Ilyen az adó is. Népesedési probléma, az egészségügy, a nyugdíj, tehát vannak nagyon nagy erejű kérdések, amelyek egyrészt mindenkit érintenek, és amelyekkel kapcsolatban húsz év óta érzékelhetően rossz pályán vagyunk.

- Térjünk vissza az eredeti kérdéshez, az adószerkezet aránytalanságaihoz.

- Az adó mindig szerződés, tehát a becsületes és felelős állam és a becsületes és felelős állampolgár közötti megállapodás, amelyben az állampolgár lemond elfogyasztható javainak egy részéről, s ennek fejében szolgáltatásokat kap. Az állam pedig köteles elszámolni azzal, hogy mire költötte, és nyilván azoknak a nagy rendszereknek - oktatástól, egészségügy, közlekedés, környezetvédelem és a többi - a működtetésére és fejlesztésére költi, amelyek nélkül nincs modern, élő társadalom. A leggazdagabbak pedig értelemszerűen kevesebbet kapnak vissza, ők egy szimbolikus jószágot vásárolnak: a társadalmi békét. Ők azzal, hogy nagyobb mértékben járulnak hozzá, mint amit szolgáltatásként visszakapnak, a kevésbé szerencsés állampolgártársaikat segítik abban, hogy ne süllyedjenek olyan feneketlen nyomorúságba, mint ami mondjuk Latin-Amerikában vagy Afrikában van, mert az egy idő után a gazdagokat is elviselhetetlen helyzetbe hozza.

- Ha én azt látom egy országnál, hogy a nyereségadó a többi adófajtához képest viszonylag szerény, akkor azt mondom, hogy ez a leggazdagabbakat védi.

- Igen. Ezt jól jelzi az, hogy Magyarország már 1989-90-ben is a legnagyobb jövedelemegyenlőtlenségekkel jellemezhető ország volt a rendszerváltó szocialista országok között. A minap látott napvilágot az az elemzés, hogy az elmúlt tizenöt évben pedig messze nálunk volt az egész térségben a leggyorsabb a jövedelmi egyenlőtlenségek növekedése. Magyarország az egyenlőtlenségben először elhagyta Nyugat-Európát, aztán a Bokros-csomag után, az 1990-es évek második felében az Egyesült Államokat is.

- Ki lehet mondani egyfajta társadalmi igazságtalanságot, vagy ez demagógia?

- Nem, nem demagógia. Mert az az említett felső adókulcs is erről szól. Magyarországon az elitek, a régi-új elitcsoportok túlságosan mohónak bizonyultak. Ez nem közgazdasági, hanem inkább szociológiai kategória. Mértéktelenek és mohók. Ezért latin-amerikanizálódunk, ezért jön létre a sokat emlegetett roncstársadalom. A felső három-öt százalék - ez a szupergazdagok világa - birtokolja minimum a negyven százalékát a javaknak, miközben lent fordított a helyzet. Az alsó harminc vagy lassan már negyven százalék, azaz a roncstársadalom összesen nagyjából az öt százalékát birtokolja az anyagi erőforrásoknak. Az döntően politikai és hatalmi kérdés, hogy az elitek tudják-e fékezni saját mohóságukat, más ugyanis ezt nem tudja megfékezni. Az alávetettek, éppen annak következtében, hogy nemcsak anyagilag, hanem kulturálisan, egészségi állapotukat, érdekérvényesítési képességüket tekintve is, még gyorsabban mentek lefelé a lejtőn. Ezt jól jelzi a mostanában nagyon divatos téma, a tíz meg a száz leggazdagabb magyar. A múlt évben a teljes a magyar gazdaság teljes jövedelemnövekményének a felét a két leggazdagabb magyar gazdagodása adta, a másik felén meg a maradék tízmillió osztozott.

- Az adóterheket tekintve, ha az állam kiesik, a munkavállalók már nem tudják érvényesíteni a munkaadókkal szemben az érdekeiket, és a munkaadók óriási súlyt kapnak. Ez tisztán kiolvasható a költségvetésből is.

- Igen, egyértelműen. De ezzel megint ugyanoda kanyarodunk. Ha így nevezzük meg a főszereplőket, akkor is ugyanarra a következtetésre jutunk, hogy a legnagyobb felelősség a tőketulajdonosoké.

- Van innen visszaút?

- Nagyon nehéz, mert egy ponton túl - hogy aztán túl vagyunk-e ezen, azt nem könnyű megmondani - ez öngerjesztővé válik. Latin-Amerika jó néhány országa került ilyen csapdába.

- Az ellenzék kínál alternatívát?

- Én is érintett vagyok a kérdésben, hiszen 1998 és 2002 között a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára, a stratégiai elemző központ vezetője voltam, és nagyon tudatosan foglalkoztunk ezzel a kérdéssel. A négy év alatt létrejöttek azok a stratégiai elképzelések, amelyekből az derült ki, hogy nagyjából tíz-tizenöt éves átfogó stratégiára lenne szükség - mondtuk akkor -, és ennek a főbb összefüggéseit vázoltuk fel, mert ebbe nem lehet hebehurgya módon beavatkozni. Legalább egy évtizedre van szükség ahhoz, hogy ezeket a folyamatokat változtatni lehessen. A leglényegesebb mozzanata ennek kétségtelenül az lett volna, hogy átmenetileg a leggazdagabbaknak egy picit szerényebb felhasználható jövedelemmel kellett volna beérniük, százalékosan magasabb összegekkel hozzájárulniuk a közös kasszához. A legnagyobb veszély nem önmagában a szegénység, hanem a folyamatosan gyorsuló elszegényedés. Tehát az, hogy a középső csoportok alsó részéből folyamatosan sokak hullanak alá a roncstársadalomba.

(Magyar Hírlap, Echo TV)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések