ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Kórosan túlpolitizált az önkormányzati működés

Tarlós István, a fővárosi Fidesz-KDNP-frakció vezetője a főváros sanyarú állapotáról, a kátyúból kivezető útról és arról, hogy a népszavazással kapcsolatos politikai szerepvállalása ismeretében várospolitikusnak tekinti-e magát.
Létrehozva: 2007. november 24., 16:38 | Utoljára frissítve: 2007. november 25., 10:15
nyomtat küld

- A polgári oldal régi adóssága volt az alternatív Budapest fejlesztési program elkészítése. Miért éppen most került rá sor?

- Tavaly ősszel, amikor az önkormányzati választásokon kiderült, hogy Demszky Gábor másfél százalékkal megelőzött, elhatároztam, hogy ellenzékben dolgozom Budapestért. Eldöntöttem, hogy munkatársaimmal elkészítünk egy új városrendezési és -fejlesztési tervet. A kétlépcsős, távlatos elképzelésből most a koncepciót tettük az asztalra. Az erre épülő részletes program 2009-ig készül el.

- Hogyan értékeli a főváros helyzetét? Vidéki ismerőseim, akik régebben szívesen itt ragadtak, mostanában fejvesztve menekülnek hivatalos programjuk végeztével. A visszajáró külföldiek pedig azt kérdezik, mitől romlott le a gyönyörű fővárosotok.

- Minden tekintetben rendetlenség van. Budapest működése káoszhoz és anarchiához közeli állapotba jutott. A jelenlegi vezetés jó ideje álomszerű, a pénzügyi alapokat nélkülöző presztízsfejlesztésekbe bonyolódik. Ezek a tervek kapnak elsőbbséget a város üzemeltetési biztonságának rovására. Tucatjával zárnak be iskolákat, kórházakat, privatizálják a színházakat, az elplázásított városban sorra becsukták már a mozikat, fürdőket és strandokat. Nem vagyok farizeus, ezért azt mondom, hogy ha az ellenzék vezetné a várost, bizonyos takarékossági intézkedésekre akkor is szükség lenne, de semmiképp sem ilyen drasztikus, az inflációt messze meghaladó elvonásokra és díjemelésekre, miközben a szolgáltatások minősége romlik. Alapvető koncepcionális különbség közöttünk, hogy mi sokkal inkább a működési biztonságra, a város rendjének visszaállítására összpontosítanánk az erőforrásokat.

- Budapest évente ötszázmilliárd forinttal gazdálkodik. Tetemes összeg ahhoz képest, ahogy a város kinéz. Hova tűnik a sok pénz?

- Az ötszázmilliárdos költségvetés még ma is óriási összeg. Gondolja el, a metróberuházás költsége éppen ennyi. 2003-ban a becsült költségek még csak 195 milliárdot tettek ki, 2005-ben a ma is hatályos metrótörvény 267 milliárd forintot irányzott elő. Ma ötszázmilliárdnál tartanak, és hol van még a vége?! A főváros vezetése fedezet nélküli kötelezettséget vállalt erre a monstre építkezésre. Nem tudni, hogy az Európai Unió mekkora támogatást fog adni. Ma már a metró ügye politikai kérdés, indulati vitává alacsonyodott le. Nagy baj ez, hiszen ötszázmilliárd forintból sok mindent meg lehetett volna oldani. Gondoljunk csak a felszíni kötött pályás közlekedésre, a parkolásra, az utak állapotára, a teherforgalom elterelésére vagy egy új városi híd építésére.

- Ezek szerint az ellenzék támadni fogja a metró beruházást?

- Ellenkezőleg, a főpolgármester minden támogatást meg fog kapni tőlünk, hogy a 4-es metró megvalósuljon, mert a program leállítása most már olyan pénzügyi katasztrófával járna, amit nem kívánhat, aki a városért felelősséget érez. A főpolgármester fél év alatt egyévnyi csúszást jelentett be eddig, és szerencsétlen módon az athéni példára hivatkozik. Ezt nem kellett volna tennie, mert Athénban a kivitelezés végére a többletköltségek iszonyatos mértékűre duzzadtak. Márpedig ezek a költségek a fővárost terhelik. Ismétlem, felelősen politizálva nem tehetünk mást, mint támogatjuk a 4-es metró megépítését. Nincs más választásunk, de ezzel együtt kijelentem, hogy a metróberuházást elhibázott elképzelésnek tartom.

- A Tarlós-féle Budapest-programnak melyek a stratégiai elemei?

- Egy csaknem kétmilliós város főpolgármesterének nemcsak az a dolga, hogy utakat építsen, intézményeket tartson fenn, rendet teremtsen, hanem az is, hogy sugalljon egy szellemiséget, határozott jövőképet mutasson. Ma Budapesten súlyosan sérülnek a többség érdekei. Kórosan túlpolitizált a fővárosi önkormányzat működése. Márpedig egy települést képtelenség széleskörű, pragmatikus együttműködés nélkül eredményesen irányítani. Ennek jegyében minden vita és feszültség ellenére ma is vallom, hogy főpolgármesterként bevonnám a baloldal szakembereit a város irányításába. Az önkormányzatokat nem arra találták ki, hogy pártpolitikát csináljanak, hanem hogy egy települést eredményesen üzemeltessenek és fejlesszenek. Budapest lakói ezt joggal várják tőlünk.

- Hogyan alakul a főváros és a kerületek viszonya?

- Tarthatatlan a helyzet, mert huszonnégyfelé forgácsolódnak az akaratok és az erőforrások. A főváros vezetése több mint tíz éve nem veszi komolyan a kerületeket, holott tekintélyes részük nagyvárosnyi méretű. A főpolgármester ennek ellenére nem egyeztet velük. Az első ciklus óta nincsenek rendszeres polgármesteri értekezletek, Demszky Gábor évente egy-két alkalommal hívja össze a kerületek vezetőit. Éppen ezért a merőben más típusú és stílusú konzultációnak és döntés-előkészítésnek a kialakítása is a stratégiai elemek közé tartozik a koncepciónkban.

- Megfelelő-e a jogszabályi háttér az új típusú működéshez?

- A főpolgármesternek régen kezdeményeznie kellett volna az önkormányzati törvény kiigazítását. De ide tartozik a helyi adókról szóló jogszabályok módosítása, az építési és a közbeszerzési törvény, a lakásügy újraszabályozása, vagy a nagy összegű azonnali bírságok bevezetése, aminek kifejezetten prevenciós célja lenne. A példakép New York, ahol Giuliani polgármester a közterületeken érvényesített nulla toleranciával tudott rendet teremteni a városában, azaz a mindenkire kötelező szabályok garantált végrehajtásával. Hiába fegyelmezett és jóhiszemű ugyanis a város lakóinak döntő többsége, ha egy öt-tíz százalékos deviáns csoport elképesztő rendetlenséget tud teremteni maga körül.

- Ha most a kezébe vehetné a város vezetését, melyek lennének a legfontosabb, azonnali intézkedései?

- Hipotézisekről nem érdemes beszélni, a cselekvéshez eszközök kellenek. A legfőbb érv amellett, hogy új Budapest-koncepcióról beszélgetünk, éppen az, hogy az erre épülő konkrét tervek megvalósítása eszközökön és feltételeken is múlik. Az üres ígérgetések kora lejárt. Már most, ellenzékből is rendszeresen a működést javító intézkedéseket javasolunk. Például nyolcszázmillió forint elkülönítését ajánlottuk a közgyűlésnek, hogy ebből a pénzből a városban eluralkodó rendetlenség "kórokozóit" felszámoljuk. Ez az összeg kevesebb, mint az éves költségvetés egy ezreléke. A városvezetés mosolyogva kisöpörte a költségvetésből ezt a tételt. Fontos javaslataink voltak a Podmaniczky-tervhez is. Ilyen például az aquincumi városi híd felépítése és az árvízvédelmi beruházások befejezése. Ezt sem fogadták el. Hiába kértük a főpolgármestert, hogy várja meg 19 fővárosi szakiskola bezárásával a törvény módosítását, nem hallgatott ránk. Szakszerűtlenül, sőt életszerűtlenül zajlottak le a budapesti kórházösszevonások. Ésszerű alternatívánkat figyelembe sem vették.

- A pénzügyekért sokáig felelős Atkári János azt mondta, hogy a Podmaniczky-tervbe foglalt fejlesztések kétharmada illuzórikus.

- Mégis ezekre kotorják össze a pénzt, miközben a BKV adóssága egy fillérrel se csökken. A közlekedési vállalat képtelen felszámolni az évi 13-14 milliárdos deficitjét, vagy ha mégis, csak irtózatos járatritkítások árán. Egy szó mint száz, a szakszerűtlenség kiáltó jeleit tapasztalni mindenfelé. Élő példája ennek az útfelújítás. Hiába kéri boldog-boldogtalan, hogy ne egy időben zárják le az alternatív közlekedési útvonalakat, mert megbénul a város, nem hallgatnak senkire. Emlékezzünk a tavalyi Combino-botrányra, amikor 17 vezetékszakadás és tartóoszlopok kidöntése jelezte az organizáció teljes csődjét. A műszakiak ma rendkívüli politikai nyomásnak vannak kitéve Budapesten. Felborul a műszaki logika, ütemtervek esnek szét önző és szakszerűtlen politikai döntések nyomán.

- Ha majd a jó gazda gondosságával irányítják Budapestet, megítélése szerint mennyi idő alatt fogják az idevalósiak úgy érezni magukat, mint teszem azt egy városára büszke prágai polgár?

- Nem könnyű megmondani, mert nem ismert előttünk a kötelezettségvállalások teljes köre. Az első négy év arra lesz elegendő, hogy átalakítsuk a gondolkodást, meghatározzuk a feladatok menetrendjét, áttegyük a hangsúlyt az esztelen fejlesztésről a működési biztonságra. A főpolgármester szereti hangoztatni, hogy ez egy liberális város. Ez legalább két okból nem igaz. Egyrészt a legfrissebb felmérések szerint a liberálisok támogatottsága már Budapesten is olyan szerény mértékű, hogy képtelenség ezt a jelzőt kivetíteni a nagy többségre. Amit a jelenlegi városvezetés képvisel, annak semmi köze a liberalizmushoz. Egy városvezetés akkor tekintheti sikeresnek magát, ha irányítása alatt a település olyanná válik, amelyre büszkék a lakói, ahova szeretnek hazamenni az emberek, és szívesen vendégeskednek ott a látogatók. Ehhez, Budapest kritikus állapotát látva, tíz év mindenképpen szükséges.

- Azzal, hogy kiemelkedő szerepet vállalt a Fidesz népszavazási kampányában, indokolttá vált a kérdés, hogy Tarlós István országos vagy várospolitikus?

- Mióta a fővárosi Fidesz-KDNP-pártszövetség elnökségét elvállaltam, nem tekintem független politikusnak magam. De a párton kívüliségemet megőriztem. Továbbra is várospolitikus vagyok, ehhez értek, ezt művelem 18 éve. A népszavazási kampány rendkívül fontos, de időszakos feladat. Meggyőződéssel vállaltam. Ami az országjárást illeti, már tavaly elkezdtem azzal, hogy felkerestem a megyei jogú városokat, megalakítottam a Város Mindenkié Egyesületet éppen azért, hogy a negyvenes évek óta meglévő főváros-vidék ellentétet oldjam. Aki az ország fővárosáért dolgozik, annak tudomásul kell vennie, hogy a nemzet összes településének köze van ahhoz, ami ott történik, sőt ahhoz is, hogy minek nem szabad történnie. Ez a fővárosok sorsa. Ahogy azzal is számolni kell, hogy Közép-Európa legnagyobb egyetemi városa a miénk, fontos tudományos központ. Jellemző, hogy Demszky Gábornak 18 éve se az egyetemekkel, se a Magyar Tudományos Akadémiával érdemi kapcsolata nincs.

- Térjünk vissza a népszavazáshoz. Milyen érvekkel korteskedik a részvétel mellett?

- A népszavazásnak vannak közvetlen és közvetett üzenetei. A rendszerváltozás sok mindenben nem teljesítette az emberek várakozásait. 2001 óta különösen eldurvult a helyzet, a nemzet megosztott. Most ismét egységesen foglalhat állást, ha akar. A népszavazás létjogosultságát támasztja alá az is, hogy egy jól körülhatárolható hatalmi kör mindent elkövet a lejáratásáért. Ezek a körök félnek a népszavazás eredményétől. A közvetlen demokráciának ez az eszköze Krisztus után 287, a Lex Hortensia óta egyenrangú a törvénnyel. Megteheti a hatalom, hogy fittyet hány a népszavazás eredményére, de akkor soha többet nem mondhatja magáról, hogy demokrata. Ha egy kormány választási ígéreteivel ellentétesen kivonja az erőforrásokat az alapvető életfeltételeket biztosító területekről, akkor a világ legtermészetesebb dolga a társadalommal szembeforduló politizálás ellenében a népszavazás. Ezért aki megpróbálja lejáratni, az a demokrácia alapintézményét támadja meg. A legutóbb beterjesztett szocialista javaslat a vizitdíj, kórházi napidíj visszavonásáról már nem tekinthető bölcs döntésnek. A kapkodás, a félelem jele.

- Orbán Viktort és pártját ebben az ügyben is túlzó radikalizmussal vádolják.

- Orbán Viktort évek óta próbálják beöltöztetni a sátán ruhájába. Van valami Rejtő Jenő-i az egészben. A hivatalban lévő miniszterelnök, egyben szocialista pártelnök vezetésével az MSZP népszerűsége mélypontra jutott, tizenöt százalék körül stagnál. Az Orbán Viktor irányította Fidesz pedig tartósan, utcahosszal vezeti a politikai mezőnyt. Ezek ismeretében a média nagy része hónapok óta igyekszik a legkülönfélébb módszerekkel felmutatni Orbán alternatíváját. Ezt építgetik és adagolják a népnek. Lássunk tisztán: azt sulykolják, hogy hagyjuk már nyugodtan bíbelődni Gyurcsányt a zseniálisra sikeredett reformjaival, amelyek egyébként negatív rekorderré tették a kormányzó pártot. Ellenben annak a fránya Fidesznek az elnökét, aki mellesleg a párt egyik alapítója, ideje volna végre valakivel lecserélni. Könnyen belátható: kilóg a lóláb.

- Bizonyos közvélemény-kutatók diadalittasan jelentették be, hogy méréseik szerint tíz választóból csak négy menne el voksolni a népszavazáson. Mit szól ehhez?

- Ez a félig tele, félig üres pohár tipikus esete. A tízből négy arány ugyanis 3,2 millió választópolgár akaratnyilvánítását jelentené. A sikerhez kétmillió igen szavazatra van szükség. Amióta járom az országot, a népszavazási kedv és az érdeklődés növekedését tapasztalom. Hiába halljuk az egészségügyi kormányzattól a hurráoptimista jelentéseket, hogy amióta fizetik az emberek a kórházi napidíjat, azóta naranccsal, banánnal etetik a betegeket, és választhatnak az A és B menü közül. Csakhogy ebben az országban mindenki arra számít, aki még vár valamit egyáltalán a kórházi napidíj bevezetésétől, hogy az ebből befolyó pénz a gyógyítás színvonalát javítja majd. Vagy itt van a vizitdíj. A munkavállalóktól egy életen át súlyos összegeket vonnak le járulék címén annak ígéretével, hogy ha megrendül az egészségük vagy megöregszenek, akkor gondoskodnak róluk. Bármennyire kevésnek tűnik a vizitdíj háromszáz forintos összege, duplán fizettetik meg velünk a tervszerűen romló ellátás fejében.

- Előbújnak ilyenkor az úgynevezett független elemzők azzal, hogy ha nem lesz vizitdíj, kórházi napdíj meg tandíj, akkor kénytelen a kormány adókat emelni.

- Ez nem igaz. El kell hagyni az aránytalan terheket jelentő presztízsberuházások jelentős részét, mint például a kormányzati negyed, ésszerű mértékig be kell vonni a multinacionális cégeket a közteherviselésbe, és máris jut pénz a kieső bevételek pótlására.

- Óbudai maradt, vagy csak hálni jár Óbudára?

- Nekem már az anyai dédnagyanyám is ott élt, úgyhogy én már csak óbudai maradok. Örülök, hogy a kerület jó kezekbe került, mert Bús Balázs, az utódom tehetséges és becsületes polgármester. Ám azt, hogy Óbuda számomra mindig is első az egyenlők között, kizárólag a szívem mondja. Mivel több mint egy éve Budapest egészének a problémáival foglalkozom, és perspektivikusan is ebben gondolkodom, nem lehetek részrehajló a döntéseimben. Demszky Gábor mondja néha rólam, hogy ez a Tarlós érzelemből politizál. Ez részben igaz, csak éppen nem úgy, ahogy ő gondolja. A város szeretete és az iránta érzett hűség, ez az, ami az ő mentalitásából hiányzik. Fogékonynak kell maradnunk az emberek örömére és félelmeire. Aki erre nem képes, keressen magának más foglalkozást. Kizárólag ésszel nem lehet, nem szabad emberek lakta települést vezetni, ezért ezt a minősítést egyáltalán nem tartom sértőnek.

(Magyar Hírlap, Gazsó L. Ferenc)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések