ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Az egyetlen gyógyír

Akár nagy jelentőségű tudományos kalandnak is felfoghatnánk az egészségbiztosítási rendszer magyarországi átalakítását. Csak annyi a baj, hogy embereken - nagyrészt beteg embereken - végzik a kísérletet, ez viszont nemcsak az orvosetika, hanem a büntetőjog szerint is megengedhetelen.
Létrehozva: 2007. december 7., 06:30 | Utoljára frissítve: 2007. december 7., 07:20
nyomtat küld

Márpedig a több-biztosítós modell bevezetése inkább hasonlít néhány extraprofitra vágyó agyból kipattanó bizonytalan próbálkozásra, mint tudományos igénnyel kidolgozott, társadalmi hatástanulmányokkal alátámasztott reformra.

A törvényjavaslatról tíz nap múlva kell szavaznia a parlamentnek, de a végleges szöveg még egyáltalán nem körvonalazódott. Ráadásul az Országgyűlés egészségügyi bizottságának tegnapi ülésén kiderült, hogy a képviselők csak az ülésen kapták meg a módosító javaslatok szövegét. A szó szerint életbevágó ügy részleteiről kutyafuttában kellett volna véleményt formálni: ilyen komolytalan és dilettáns húzáshoz a Fidesz és a KDNP képviselői nem asszisztáltak, hanem kivonultak a teremből.

Mérvadó szakértők szerint is több mint kétséges, hogy a tíztucatnyi törvény megváltoztatásával járó tervezet emészthető formába kerülhet december 17-ig, és a parlament felelős döntést hozhat az új szabályozásról. Bizonytalanságokból annyi van, hogy valamennyit nem is tudnánk felsorolni. Nem tudható például, hogy meddig terjed annak a díjtételbizottságnak a kompetenciája, amely meghatározza, mi kerül az alapellátási körbe, és miért kell majd külön fizetni. Vajon döntéseik kötelező érvényűek lesznek, vagy csak javaslatoknak tekintik azokat? Nem oldódik az a súlyos ellentmondás, amely az üzleti biztosító nyereségvadászati hajlama és a biztosított kórtüneteinek súlyossága között feszül. Hiszen minél betegebb az érintett, annál költségesebb az ellátása. Megtörténhet, hogy a nagy taglétszámért folytatott kezdeti hajsza rövid idő után a visszájára fordul, és a befektetők - költségeik kímélése céljából - már egyáltalán nem akarnak olyan vonzónak mutatkozni. Így alacsony szinten rögzítik majd az ellátás színvonalát.

A súlyos kiábrándulás nagyon hamar bekövetkezhet. Vajon miként magyarázzák majd meg a több-biztosítós rendszer apostolai, hogy a biztosítók már nem versengnek az állampolgárok kegyeiért? Amikor már nem a jobbnál jobb, hanem a rossz és kevésbé rossz szolgáltatások között lehet majd válogatni?

Aligha volt a rendszerváltozás óta eltelt majd két évtizedben olyan törvényhozói próbálkozás, amely ekkora társadalmi ellenállásba ütközött volna. Nem is maradt, csak egyetlen gyógyír a súlyos feszültség kezelésére. Mégpedig az, hogy az indítványozók elállnak az új egészségbiztosítási rendszer kierőszakolásától.

(Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések